Christian Dior Lucky

Förra året skapade Dior (ännu) en serie premiumparfymer, något utöver de många karakteristiska och lättgillade dofter de redan säljer tillsammans med flankerande varianter. Det är många detaljer med lanseringen som inte andas exklusivitet, som att det ställs fram 26 flaskor på ett bräde (inte lika många i alla marknader) och att de säljs i stora förpackningar utan utsmyckning, men detta gör ju produkterna lockande på ett annat sätt. Men så är det det där med priset. Under många år har jag då och då lagt mina slantar på en dyr doft för att det har känts som en noga framtagen nischprodukt. På senare år har vi allt oftare sett mode- och parfymhusen presentera premiumserier som inte verkar framtagna för parfymälskarna utan för dem med stor plånbok och lust att visa upp den.

Den aktuella Maison Christian Dior Collection hör till dem, men självklart vill jag inte avfärda den utan att ha sniffat litet på dofterna. På måfå plockade jag upp flaskan med det trevliga namnet Lucky, och den doften var inte oväntat välkomnande och lättburen. Liljekonvalj, jasmin och ozon-noter skapar en lätt, blommig doft. Ja, väldigt lätt och söt; tankarna går till tvål och tuggummi, som svaga aspekter av blombuketten.

Dior för ju sedan länge en av världens mest underbara liljekonvaljdofter, Diorissimo, en tidlös favorit som ändå kan vittna om en tid när man lät parfym-igheten slå igenom litet mer. Nu har vi alltså fått en liljekonvalj som är lätt, lättflyktig och lättare utbytbar för en omväxlingstörstande publik. Lucky är fin och älskvärd, men inte så originell eller minnesvärd. Dock kan den säkert bli någons trygga älsklingsparfym för att den är så diskret och passar alltid och överallt.

Annonser

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.