De bästa läppstiften

Här följer en subjektiv genomgång av de samtida läppstiftsmärken jag tycker har bäst kvalitet! Min bedömning väger in hållbarhet, vårdande egenskaper för läpparna och förstås fyllighet i färgen. Det är så att jag älskar krämiga, färgrika läppstift, och därtill inte är så förtjust i flytande läppstift, och som sagt är alla bedömningar gjorda av mig personligen, så det här är inte den enda sanningen. Men för dem som är på väg att leta upp nya läppstift bland de många märken och varianter som finns idag, kan den här posten kanske ge vägledning!

Min absoluta favorit är Bobbi Brown Luxe Lip Color. Jag har inte provat alla nyanser i serien, och kvaliteten kan skilja sig mellan läppstift i olika färg inom samma serie, men de jag har provat har haft känts så sköna på läpparna medan de har gett dem en snygg färg som hållit länge utan att färga av sig särskilt mycket på glas och koppar. Tack, Bobbi!

En annan bra läppstiftsserie är pålitliga Lancômes Rouge In Love. Den bjuder på många snygga och bärbara nyanser, och läppstiften har också hög kvalitet i form av hållbarhet och känsla på läpparna. Värt att notera är dock att de pigmenterar läpparna djupare, så att det syns färg nästa dag på de bara läpparna. För mig har det synts mest kring konturen av läpparna, vilket varit helt OK, speciellt som jag oftast lägger på ett annat läppstift så att jag inte ser halvmålad ut.

Marc Jacobs Le Marc Lip Crème hör också till favoriterna, av samma skäl som ovan; matta läppstift med vårdande känsla för läpparna.

Dior har länge hört till märken jag litar på att producera läppstift av hög kvalitet. På sista tiden har de dock marknadsfört så många olika varianter att jag har haft svårt att hänga med, och efter besvikelsen med Addict Lip Glow som sved på mina läppar har jag varit litet avskräckt från att pröva flera. Dock hör mitt läppstift ur Rouge Baume-serien fortsatt till en av dem jag sträcker mig efter när läpparna behöver färg och vård.

På budgetsidan är jag förtjust i L’Oréals reguljära serie Color Riche. De brukar också ge god färg och kännas sköna för läpparna, men har inte riktigt så god hållbarhet under längre tid, enligt min erfarenhet.

Det här är alltså mina rekommendationer sommaren 2017! Men att leta efter läppstift av den allra bästa kvaliteten efter kriterierna ovan är en av mina uppgifter i livet, så jag kommer inte att sluta prova mig fram och berätta vad jag hittar här. Om någon läsare har andra rekommendationer, så berätta gärna om det i kommentarerna!

 

 

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i favoriter, läppstift. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till De bästa läppstiften

  1. Marie skriver:

    Vilken gedigen lista. Jag har börjat titta på Bobbi Brown-utbudet sedan du nämnde dem. Nu har jag ännu fler märken att kolla upp. Tack så mycket för detta!

  2. Eva F skriver:

    Imponerande sammanställning, och inspirerande! Tack vare dig har jag ju upptäckt Bobbi Brown och även Guerlain Rouge G, som egentligen är för dyra (Rouge G) men väldigt bra ändå. Om de inte vore så dyra så skulle jag lägga till dem som mitt förslag på favorit.

    • styleonfile skriver:

      Jag funderade på att lista Rouge G, men avstod, dels för att de är så dyra att jag faktiskt blir litet irriterad, och dels för att de ju inte skall säljas längre. Tack för din feedback i alla fall, bra att Rouge G blir nämnda här ändå!

  3. Christine skriver:

    Intressant. Jag gillar Dior och Lancôme, men har inte provat läppstift från Bobbi Brown än.

Kommentera

