Etat Libre d’Orange Putain des Palaces

Etat Libre d’Orange låter kvinnan som säljer sin kropp och tid vara mystisk och fascinerande och kontrollera sina och dina upplevelser. Jag gillar inte den romantiseringen, men Putain des Palaces är en omtalad och uppskattad doft, så jag bereder plats för att beskriva den. Så här presenteras den av ELd’O själva:

The powdered top note evokes a woman who dresses for seduction — a soft trail of lipstick, the rustling of lace. The intimate ritual of a femme fatale who sees right through the fragile armor of men. […] Under the bitter-sweet touch of almond, like a secret that unfolds, comes a hint of supple leather, fluid and flexible, that introduces what is to come: a boudoir, fingers that tighten on a leatherette sofa and the palpable presence of raw desire.

För egen del hinner jag inte märka det pudriga innan lädernoten tar över. Jag gillar inte alltid läder i parfymer, men  på framträdande plats, blandad med mandel, passar den väl i Putain des Palaces.

Förutom ‘pudriga noter’ finns viol, ros och liljekonvalj i mixen, ingredienser som i andra kombinationer skapar pudrighet i gammaldags stil i klassiska läppstift från Dior och Lancôme liksom i dofter som Lipstick Rose från Frédéric Malle. Det är inte alls åt det hållet som Putain des Palaces går. Istället, hjälpt av mandarin och ambra, drar åt hållet ”begagnade underkläder”, av ett slag som inte stämmer med de kroppsdofter jag är van vid. Jag vill inte lägga något värderande i att det för mig blir en doft av unken, inpyrd svett med mera. Kroppsvätskor doftar olika hos olika människor, och en annan mix hade garanterat känts sensuell för mig. Den här gör det inte, men jag vet att det är just så som många andra upplever den. Är Putain des Palaces rätt för just dig, så bär den med stolthet!

*** pressprov ***

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

