Olfactive Studio Autoportrait

Det är inte ”titta-på-mig”-selfien som Olfactive Studio vill gestalta med doften Autoportrait, skapad av Nathalie Lorson och inspirerad av ett foto av Luc Lapôtre. De beskriver en mer stillsam introspektion:

…Autoportrait is a fragrance you wear for yourself, resonating with your own personal harmony. A companion, a reflection of yourself, familiar and warm, in which you rediscover your own spirit and inner serenity.

Det är en sympatisk utgångspunkt, och lika omtänksam känns doften från första puffen. I toppnoterna finns bergamott och elemi, en sorts kryddig harts, men dem märker jag faktiskt inte av förrän efter några minuter. Istället är det en söt mjukhet som inleder, en blandning av allt det mest vänliga, omsvepande ur alla ingående ingredienser.

Men som sagt, efter några minuter blir doften aningen mer personlig, tack vare en liten strävhet från hjärtnoten rökelse tillsammans med toppnoterna. Även fortsättningsvis är ändå doften uppmjukad av mysk, benzoin (en annan sorts harts) ur hjärtnoterna och cederträ ur basnoterna.

Det som blir kvar efter några timmar är den där ”övergivet träskjul”-känslan jag tycker så mycket om. Den kommer från tillägget av basnoterna vetiver och ekmossa till cedertränoten, vilket ger en liten kylighet och dammighet utan att bli strävt eller otrevligt.

Eftersom flera av de ingående doftnoterna hör till mina favoriter och har blandats med fingertoppskänsla, är det lätt för mig att känna den harmoni och det lugn som Olfactive Studio vill skänka mig, och det är jag tacksam för. För någon med helt annan smak kommer effekten förstås att vara annorlunda, men är man förtjust i dofter med inslag av trä, mysk och harts, är Autoportrait väl värda att pröva och kanske att älska.

**^* pressprov ***

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

