The Body Shop Himalayan Charcoal Purifying Glow Mask

Det är kanske inte en så stor börda att ha småproblem med oren hy, om man som jag älskar ansiktsmasker. Jag lägger en eller två ansiktsmasker i veckan, oftast av ett slag som är rengörande, men ibland återfuktande eller närande, och vissa lyxiga hemmaspakvällar lägger jag två i rad, en av varje. Jag brukar nästan alltid börja med en exfolierande kräm, men med Body Shops Himalayan Charcoal Purifying Glow Mask hoppar jag över det.

Det är en gråbrun, klumpig, lerliknande massa som avslöjas när man öppnar locket. Nu är det ju standard för rengörande masker, så jag är inte överraskad, men Body Shops mask är litet extra grov och klimpig. Man måste vara försiktig när man lägger på den, så att det inte droppar små lerklumpar överallt. Men är man det, så är det inget större problem att fördela masken jämnt över ansiktet; mellan klumparna är masken tillräckligt tjock och samtidigt lättflytande för att täcka bra.

Efter några minuter kan man känna att huden stramar för att masken torkat litet, men även efter tio minuter är den nog lättflytande för att kunna sköljas och masseras bort lätt (om än inte snabbt). Borttagningen ger en extra peeling, varför jag numera väljer att hoppa över en inledande exfolierare för att inte stressa huden i onödan. Grova peelingkorn i en kräm kan ofta irritera mig (mentalt!) för att de känns menlösa och mest till skada, men faktum är att de grova klimparnas inverkan på hyn känns bra.

Dock vill jag påpeka att teatree-olja, som är en ingrediens, ger masken en stark doft som nog kan irritera känsligare användare. Jag räknar mig inte som känslig, och gillar den lätt pirrande känslan i huden, men doften närmar sig gränsen av vad till och med jag klarar.

Till största delen är jag ändå nöjd med masken, för den gör att min hy känns ren, slät och smidig efter användning. Att ett par av ingredienserna (främst teatree-oljan) kommer från lokala ekologiska farmer är också något jag vill stödja. Det kan mycket väl hända att jag köper Himalayan Charcoal Purifying Glow Mask igen.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i hudvård och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

