Etat Libre d’Orange Dangerous Complicity

”Farlig medbrottslighet” kallar ELd’O sin doft, och talar om Adam och Eva och den förbjudna frukten som inspiration. Jag är själv litet trött på klichén om att synden och syndafallet är något spännande och bättre än lyckan i paradiset, men jag kan skaka av mig den känslan för att värdera Dangerous Complicity på dess egna meriter.

Doften har den tunga sötman som jag en gång älskade intensivt; det känns från första sniffen.  Redan i toppnoterna finns rom och ingefära, men de är knappast separerade från hjärtnoterna utan blandar sig från början. Där finns blommor och frukter som är vridna långt från den gullighet och renhet de annars kan bidra med: aprikos, ylang-ylang, jasmin och huvudfiguren osmanthus. Redan Keiko Mecheris trevliga parfym Osmanthus har en sensuell krämighet, men här är den uppskruvad till max. Och faktiskt till något som ger mig en aning obehagskänsla; en doftnot som gör mig litet illamående. Jag kan inte sätta fingret på vad det är; kanske är det läder-noten, kanske är det den sammanlagda mixen av alla tunga dofter som gör Dangerous Complicity övermäktig för mig. I basnoterna finns sandelträ och patchouli som ofta friskar upp och stannar kvar länge på huden, men jag kan inte urskilja dem, och det är inte de som tar över efterhand. Det är istället hela doften börjar långsamt blekna bort och förändras litet efter några timmar.

Dangerous Complicity är inte en doft för mig, men det gör mig säker på att den kommer att vara exakt vad någon annan längtat efter. Det finns småtrevliga parfymer som vem som helst kan gilla, och så finns det de som delar upp sin publik i älskare och hatare, och jag gissar att Dangerous Complicity kommer att hitta flera älskare!

*** Pressprov ***

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

