IsaDora Chrome Nails

Jag har ju länge längtat efter blanka, skinande, kromade naglar, och nu har IsaDora gett oss en möjlighet till helt otrolig kromglans på fingertopparna! Ja, jag säger fingertopparna, för just när man använt produkterna kommer ”krom”-pulvret att ligga fördelat även en bit utanför själva nageln (och litet här och där på ställen man har rört vid), men det skavs bort till nästa dag.

Det är alltså (minst) tre produkter som behövs för att skapa kromade naglar med IsaDoras metod: ett starkt färgat lack som skall lysa igenom och ge nyans åt slutresultatet, ett krompulver och ett överlack.

Resultatet blir inte nödvändigtvis så färgat som på bilden ovan; det beror på hur mycket pulver man lägger på. För min del kan jag säga att problemet snarare var att den starka färgen lyste fram på sidan av nageln och andra ställen där jag inte lyckats täcka den med krompulver. Jag fick måla en bit innanför naglarnas kanter då jag inte kom åt att gnida in pulver ända ut på grund av hur min hud ligger an mot nageln.

En annan sak var att eftersom mina naglar är i dåligt skick just nu, så syntes flisigheten tydligt genom målningen första gången jag provade. Andra gången grundade jag med baslack, och resultatet blev jämnare och hållbarare.

I sina instruktioner säger IsaDora att man skall måla först den ena, sedan den andra handen. Det hade jag glömt tills det var dags att måla, och målade som vanligt samma lager över alla tio fingernaglar på en gång och lät det torka några minuter mellan varje lager. Det gjorde ingenting, utan det gick precis lika bra som vanligt.

När man gnider på krompulvret får man det som sagt runt hela nageln och litet överallt. Men det är i grunden lätt att fördela och gnida in till ett jämnt, fint resultat utan att behöva slösa med det sparsamt tilltagna pulvret. Och vilken glans det ger! Fantastiskt, fantastiskt!

Överlacket har en en litet gummiartad yta även efter att det torkat, men det viktiga är att det inte förtar den imponerande glansen i krom-skiktet. Dock är det inte super-hållbart. Redan första dagen hade jag fått min första ”repa i lacket”… Det gick bra att bättra på i framkanten med mer av samma överlack. Dock gick det INTE bra att bättra på med vanligt överlack – då skrynklade skimmerskiktet ihop sig som stanniolpapper!

Även om IsaDora Chrome Nails inte är så hållbart och litet svårt att få till perfekt, är jag mycket förtjust i det och kommer att använda det ofta – förmodligen tills krompulvret (som tack och lov inte utgörs av giftigt krom) tagit slut.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i nagellack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till IsaDora Chrome Nails

  1. Ping: Favoriter i april | Style On File

Kommentera

