Olfactive Studio Still Life

Det första intrycket av Still Life är en känsla av renhet med en viss pudrighet. Den skapas  av toppnoterna svartpeppar, rosépeppar och Sichuanpeppar – peppar kan kännas tvålig när parfymören vill det, och det är det hållet doften går åt. Det hjälps dessutom av en annan av toppnoterna, yuzu, en citrusfrukt som lättar upp blandningen.

Efter ett tag dyker hjärtnoterna upp med ett delvis annat uttryck. Där finns stjärnanis och resinerna elemi och galbanum. Galbanum används ju för att göra parfymer ”gröna”, men här är doftmixen sådan att den mer påminner om körsbär, som ju kan ha en spännande smak av sött, surt och strävt på samma gång.

Det är sällan jag uppskattar unisexdofter, men Still Life hör till undantagen, speciellt för att den utvecklare sig på ett så intressant sätt. Det är när basnoterna börjar ta över som den blir litet mer manlig, men fortfarande på ett sätt jag själv kan tänka mig att dofta; som en stilig, världsvan herre jag gärna umgås med. Ambra (som ger en liten ton av fett) och rom är vad som stannar kvar längst på huden tillsammans med ett litet starkare träinslag från resinerna.

Jag ser fram emot att prova Still Life när vädret är varmare och jag tror att den kommer att passa överraskande bra!

*** fotnot: pressprov ***

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

