L`Occitane Jasmin-Immortelle-Neroli EdT

När jag upptäckte att min favorit bland L’Occitanes body lotions, Jasmin-Immortelle-Neroli, var slutsåld och utgången, kunde jag i alla fall trösta mig med den Eau de Toilette av vilken det fortfarande fanns några kvar. Det visade sig vara en värdig ersättare! Inte helt likadan, men med tillräckligt mycket av den fina doften för att fortsatt göra mig lycklig.

Efter första sprayfpuffen är det toppnoterna som sticker till i någon sekund: citron och rosépeppar. Men mycket snart jämnar allt ut sig, och fram träder blommorna i doftens namn vilka utgör hjärtnoterna: litet skärpa från néroli, immortelle som ger kropp och litet torrhet, och jasmin som mjukar upp och gör allt helt ljuvligt.

I form av body lotion var doften mer uniform, och de här hjärtnoterna stannade kvar och märktes under flera timmar. I EdT-form sker en utveckling, som det oftast gör med parfymer, och efter några timmar är det basnoterna som har tagit över, och hjärtnoterna är bara en antydan. Men dessa basnoter är också fina: det är en generell trä-not och framför allt en mysk som tillsammans med blommorna ger den sköna känslan av nytvättat.

Flaskan skall likna en kaka, men jag tycker att den låga, runda formen är opraktisk för att hålla och spraya sig med. Dock gör det inget; jag har använt den fina Jasmin-Immortelle-Neroli nästan varje dag sedan jag skaffade den och kommer inte att tröttna på den på länge än.

loccitane-jasmin-immortelle-neroli-edt

 

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till L`Occitane Jasmin-Immortelle-Neroli EdT

  1. Eva F skriver:

    Vad bra att du hittade en värdig ersättare till din favoritlotion! Nu blir jag sugen på att besöka L’Occitanebutiken och botanisera litet mer jag också.

Kommentera

