Clarins Instant Light Lip Comfort Oil 02 Raspberry

Min starka kärlek till Clarins vårdande läppfärger Instant Light Natural Lip Perfector gjorde det svårt att låta bli att prova deras Instant Light Lip Comfort Oil. Annat format, kanske ännu bättre? Prova nytt är alltid spännande!

Läppoljan kommer i en snygg fyrkantig förpackning, där man kan se produkten genom den transparenta delen. Jag valde en av de rödare färgerna, men väntade mig inte så mycket färg på läpparna. Som jag trodde gav oljan mest glans, och vilken glans sedan! Eftersom konsistensen är tjock så skapas det en stor, jämn yta som glänser som en astronauthjälm. Imponerande och snyggt!

wp-1484410428606.jpg

Som sagt är oljan i stort sett transparent och tack och lov bildas inte heller konstiga ansamlingar av färg i läpparnas veck eller utkanten av oljan, utan min egen rosa läppfärg får lysa igenom obehindrat. Dock har den ju en viss färg i sig, så jag undviker att ta på den på kvällen för att inte lämna pussmärken över hela kudden.

Den tjocka konsistensen gör också att läppoljan inte kladdar av sig så mycket på glas och koppar som man skulle kunna tro. Den känns också någorlunda välgörande för läpparna, och jag tar gärna på den istället för läppbalsam, men den vårdande effekten sitter inte i efter att produkten nötts bort. Tycker man inte om den starka doften av blåbär och vanilj är det förstås negativt, men jag tycker den är trevlig!

Det finns alltså mycket bra med Instant Light Lip Comfort Oil, men också några dåliga sidor som gör att jag inte kommer att köpa den igen. Det första är att applikationstekniken är ännu mindre hygienisk än Instant Light Natural Lip Perfectors doe foot – en hartass man doppar ned och förvarar i oljan! Förr eller senare kommer det att hamna oönskat gunk däri, och då kommer det nog inte att se vackert ut.

Men det sämsta med produkten, och det kanske bara gäller för just mitt exemplar, är att förpackningen inbjuder till spill. Öppningen för att dra ut applikatorn är tight för att skrapa bort överflödig olja – bra tänkt, men det bildas ändå en tjock droppe längst ned på ”hartassen”, och på grund av motståndet när man drar ut applikatorn flyger den gärna upp i det fria med ett ryck och skvätter den där klibbiga droppen på oanade och oönskade ställen.

Jag kommer att använda upp min Clarins Instant Light Lip Comfort Oil med glädje och viss försiktighet, men som sagt inte skaffa några fler.

clarins-instant-light-lip-comfort-oil

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i läppbalsam och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Clarins Instant Light Lip Comfort Oil 02 Raspberry

  1. Eva F skriver:

    Tack för varningen! Liksom du gillar jag ju Clarins tuber med härlig färg och glans, så det är klart att jag också sneglat på de här. Nu dämpade du min shoppinglust litet. Men inte helt! Jag gillar att du beskrev så många intressanta detaljer.

    • styleonfile skriver:

      På något sätt gillar jag den här oljan ändå, för den söta doften och den fantastiska glansen! Men den hade behövt vara bättre på alla områden för att bli en riktig favorit.

  2. Ping: Favoriter i januari | Style On File

  3. Ping: L’Occitane Ultra Rich Lip Balm | Style On File

  4. Ping: Favoriter i april | Style On File

Kommentera

