Maison Martin Margiela Dancing On The Moon

Martin Margiela har med sin Replica-kollektion velat återskapa minnen av typen Beach Walk, Jazz Club och Funfair Evening. Jag har upplevt dessa minnen som alltför specifika och personliga för att tilltala mig – även om jag tycker om originella dofter som kittlar fantasin vill jag skapa egna minnen, inte snylta på andras.

mmm_dancing_on_the_moonMen att dansa på månen har nästan ingen av oss gjort, så det minnet kan inte vara lyft ur Margielas privatliv. Mycket riktigt heter hans senaste serie Reproduction of familiar fantasies, och där ingår Dancing On The Moon. Hur doftsätter man den fantasin? Jag blev nyfiken på vad Martin Margiela drömt fram.

Jo, lätt och luftigt och överjordiskt är första intrycket av Dancing On The Moon. I toppnoterna finns spikklubba, här inte i sin tyngsta variant, och aldehyder. I vanliga fall brukar jag undvika dofter med aldehyder för att jag brukar ogilla dem, men självklart kommer de i olika varianter och här hjälper de till att skapa en ozon-liknande känsla av rymd.

Hjärtnoterna innehåller blommor som ofta används för att skapa ett rent och friskt intryck; jasmin, den genomträngande frangipani och iris som bär på kalla, metalliska noter. Det finns ingen skarp övergång mellan toppnoterna och parfymens kropp; alla noter är blandade från början.

Dock blir skillnaden större efter några timmar, när allt jag beskrivit dunstat bort. Då finns det kvar en söthet som är sockrig på det viset som ambra-parfymer kan vara. Vanilj, mysk och myskdoftande cashmeran ackompanjerar ambergris i basnoterna och stannar kvar länge. Den här översöta efterklangen är en litet konstig matchning för den inledande lätteheten, vilken verkligen skulle kunna kopplas till en dans på ett underligt ställe. Hade avslutningen varit annorlunda hade jag gillat Dancing On The Moon mycket mer.

mmm_dancing_on_the_moon_forreal

 

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

