Lancôme Gel Pure Focus

Ofta provar jag nya hudvårdsprodukter bara för att se om det finns något bättre än det jag redan använder. Lancôme Gel Pure Focus var ett impulsköp; produkten skall vara för fet hy, ”oily skin”, vilket inte är detsamma som min ganska lättskötta blandhy, men de övriga av Lancômes rengöringar såg ut att ha ännu mindre passande inriktningar, så det var Gel Pure Focus jag valde.

Efter några veckors användning finner jag att produkten fungerar väl för min hud; den känns rengjord men inte alls övertvättad och uttorkad. Bra; människor med fet/oljig hy behöver ju inte något som tar bort hudens oljor och irriterar den.

Dock finns det en stor irriterande detalj: halvsmå korn i den genomskinliga krämen, som säkert är tänkta att verka som att de skrubbar litet grand men som inte gör ett dugg nytta. De är inte tillräckligt många för att ha en skrubbande effekt, utan dyker upp här och där och om man gnuggade så skulle de bara rispa ett spår – nej, det skulle de nog inte ens göra, men det skulle kännas så, och det är dumt nog.

Varför dyker de här halvhjärtade skrubbkulorna upp i rengöringskrämer? Jag har redan retat mig på dem i produkter från Biotherm, och nu alltså Lancôme därtill. Vi har redan alltför mycket plastskräp i världshaven, så vi behöver inga fler fjompiga och verkningslösa små plastkulor att spola ut i avloppet. Lägg genast ned den dumma idén, Lancôme och Biotherm! Jag kommer att göra slut på flaskan jag har men absolut inte köpa någon ny.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i hudvård och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

