MAC Pro Longwear Paint Pot i Chrome Angel

För ett tiotal år sedan sålde MAC Paints, små tuber med krämögonskugga i, som var snygga och hjälpte resten av ögonmakeupen att sitta perfekt under resten av dagen. Min favorit var den grönsilverskimrande Pixel, men jag hade även en rosa favorit och såg fram emot att skaffa flera. Men så drog MAC in alla Paints med färg, och kvar finns bara de ”hudfärgade”, till exempel Stilife och Bare Canvas.

Istället lanserade MAC Paint Pots, krämögonskuggor på burk, vilket är ett mycket sämre format på många sätt. Den stora exponeringen mot luften när man öppnar locket gör att produktens kvalitet försämras snabbare, och att klämma ut exakt så mycket som man behöver på ett finger som man kunde göra med tuberna går inte heller. Dessutom är konsistensen förstås annorlunda i det tjockare krämformatet, och tyvärr svårare att applicera. Vi användare förlorar flerfaldigt, men MAC vinner förstås då de säkert kan sälja fler små burkar.

wp-1467760780547.jpg

Till ett speciellt tillfälle behövde jag dock en silvrig krämögonskugga, hittade Chrome Angel i MAC-disken, och har testat den grundligt sedan dess. Jag hoppades på det bästa, men den är ju inte alls lika lättanvänd som mina älsklingar på tub, men den gör ändå ett relativt gott jobb.

Jag tycker om att börja min ögonmakeup med att lägga Chrome Angel på ögonlocket och sudda ut den en aning uppåt över globlinjen. Därefter lägger jag på de ögonskuggor jag vill komplettera med, i puderformat eller från tjock ögonpenna. Om man väntar för länge (någon timme) hinner Chrome Angel sätta sig på egen hand, och det man lägger ovanpå sitter inte lika fast utan skavs bort under dagen. Om man lägger på resten av makeupen inom någo minut efter Chrome Angel fäster den dock väl på ytan och sitter kvar riktigt bra hela resten av dagen (ja, till och med genom en tuff workout i varmt väder).

wp-1467995135328.jpg

Det är ändå så att burken med kräm är svårarbetad. Jag ville till en början inte sticka fingrarna i produkten, utan (se bild ovan) använde en liten plastspatel som skickats med en annan kräm. Det är dock krångligt att få upp lagom mycket kräm – det blir lätt för mycket, och det är ju synd. Att sprida färgen över ögonlocken gör jag helst också med fingret – jag har prövat med en specialpensel men resultatet blev sämre. Då blir det ytterligare förluster när jag först måste lägga en klick kräm i handen och sedan svepa upp den med fingertoppen.

Visst har krämögonskuggor sin plats i makeupgarderoben, och Chrome Angel är en snygg färg jag gärna skulle använda ofta, men krånglet med burken gör att jag tvekar varje gång. Om MAC gick tillbaka till de praktiska tuberna med högre kvalitet skulle jag bli riktigt glad och skaffa flera stycken.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i ögonskuggor och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

