Acqua di Parma Rosa Nobile och Acqua Nobile Rosa

Låt oss hålla tungan rätt i mun! Det italienska parfymföretaget Acqua di Parma, vars första och största doft Colonia skapades för precis hundra år sedan, har en serie med nobla blomdofter: Iris Nobile, Magnolia Nobile, Gelsomino Nobile och sedan 2014 Rosa Nobile. Året därpå kom även en rosvariant till serien Acqua Nobile med lättare dofter, nämligen Acqua Nobile Rosa. Fina rosendofter är ju så underbara, så jag valde att närstudera Acqua di Parmas versioner.

acqua di parma rosa nobile

Till att börja med: Rosa Nobile har inte den klassiska, 4711-liknande parfymiga botten som till exempel Iris Nobile och Magnolia Nobile har. Den är en mycket lätt och mer reguljär rosdoft, med en aning av naturlig syrlighet i tonen, som är enkel att tycka om.Trots att där finns pion, liljekonvalj och viol i konstruktionen är det rosen som dominerar, precis som den skall.

Efter någon timmes användning hjälper basnoterna ambergris, mysk och cederträ till med att ge doften ett inslag av sylt. Det är trevligt, men inte särskilt originellt. På min hud är doften hela tiden svag och blir hela tiden svagare, och det tycker jag alltid är synd.

Ännu svagare och flyktigare är Acqua Nobile Rosa, och det är förstås meningen, med ‘Acqua’ i namnet. I vanliga fall brukar jag hoppa över den sortens parfymer för att jag föredrar kraftigare och uthålligare dofter, så jag borde inte bli överraskad av flyktigheten. Men det blir jag, för inom någon timme efter varje provsprayning är Acqua Nobile Rosa så gott som omöjlig att upptäcka på min hud. Så tråkigt! Den kvart som den är aktiv är den, liksom sin storasyster, en trevlig men ordinär rosdoft.

De här diskreta rosorna kan säkert passa andra människor bättre än mig, och säkert finns det de med en kroppskemi som fungerar bättre med Acqua di Parmas rosor. För egen del kommer jag att leta vidare efter större och starkare rosor.

acqua di parma acqua nobile rosa

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

