Byredo Mojave Ghost

Mojave Ghost är en till synes spröd blomma med ett intressant fortplantningssystem som växer i Mojaveöknen och Sonoraöknen. Alltså mycket exklusiv, så vem av oss kan säga att vi vet hur den luktar? I alla fall inte jag. Byredos doft med samma namn har, enligt Byredo själva, en toppnot av Ambrette, en annan blomma som växer i Indien och används som ersättning för mysk. Användarna på Fragrantica är dock alla överens om att den mest tongivande noten är sapodilla, det päronliknande bäret på ett visst mexikanskt träd. Sapodilla har jag heller aldrig känt, så möjligen har de rätt.

mojave ghost

Hjärtnoterna är magnolia, viol och sandelträ och basnoterna är cederträ, Chantilly-musk och ambra. De här ingredienserna kan twistas till att dofta mycket olika från parfym till parfym. Här bildar de en förvånansvärt lätt trä-symfoni, med ett inslag av blomstren som dock försvinner efter någon timme.

På mig känns Mojave Ghost aldrig kraftig, så jag sätter gång på gång näsan till handleden där jag sprayat på den. Den lätta träighet som blir kvar är fascinerande, och efterhand övergår den till att kännas som ett dammigt skjul. Det finns en karghet som jag gott kan tänka mig att förbinda med Mojaveöknen, bara desto mer allteftersom den försvinner, precis som det spöke jag inte heller kan låta bli att tänka på. Den där ”dammigt skjul”-perioden är märkligt tilldragande, och känns mer vissa lyckliga gånger då jag använder doften. Mojave Ghost är inte någon pigg blomdoft, men en originell parfym som kan kännas ytterst personlig för bäraren.

byredo mojave ghost

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Byredo Mojave Ghost

  1. Ping: Mysk – vild, vänlig, varm | Style On File

Kommentera

