Erborian Solid Cleansing Oil

De koreanska skönhetsritualerna med tio, ibland ännu fler steg för att rengöra och vårda hyn har tagit världen med storm. Jag som ändå älskar att använda många diversifierade krämer tvekar inför det här stora uppbådet av produkter, men förr eller senare kommer jag nog att stå framför min spegel med ett antal essenser och andra krämer med snigelslem i ingredienslistan.

Det första jag tagit till mig är än så länge är att börja med en oljerengöring i fast form. Där valde jag Solid Cleansing Oil från Erborian, ett koreanskt-franskt märke jag har hört gott om. Men främsta anledningen till att jag skaffade en sådan här produkt var faktiskt inte dess rengörande egenskaper, utan att jag såg fram emot den sköna effekten av att massera in krämen. Det är något jag har saknat sedan philosophy slutade sälja the great mystery (en underbar mask som dessutom värmdes upp medan man arbetade in den).

erborian solid cleansing oilJa, känslan i såväl huden som musklerna under huden är underbar varje gång jag  börjar min rengöring med att massera in Erborian Solid Cleansing Oil över min (torra) hy. En pytteliten klump räcker till hela ansiktet; den blir strax mjuk och är lätt att fördela jämnt. Ibland vill jag ta i hårt, ibland lösare, och ibland är det den allra lättaste svepningen i motsatt riktning över inarbetad kräm som ger mig rysningar av välbehag. Precis vad jag behövde!

Den senaste tiden har jag varit mestadels nöjd med tillståndet hos min hy i övrigt; den känns jämn och smidig utan större orenheter. Men faktum är att Erborians fasta olja gjorde ytterligare en bit till för att ge mitt ansikte lyster, utan att jag hade väntat mig det.

Hur skall man då använda Erborian Solid Cleansing Oil? Jag provade i ett par dagar att använda enbart den för rengöring, men det kändes inte bra. Helt enligt bruksanvisningen lämnar oljekrämen en tunn film efter sig på ansiktet efter borttvättningen. För mig kändes det inte bra; huden kändes litet nedtyngd av det, och det var som att den inte blivit tillräckligt ren. Det bästa resultatet har jag fått när jag har följt upp med min favoritrengöring från Clarins.

Som makeupborttagning sätter jag den heller inte så högt; jag provade att ta bort mascararester efter att ha tagit bort det mesta med vanlig remover. Då hände det som tyvärr ofta händer mig med micellärt vatten: färgen togs visserligen bort från fransarna men fördelade sig över övriga fläckar av huden i ett tunt lager som var ännu svårare att få bort.

Som sagt, det jag älskar mest med Erborian Solid Cleansing Oil är att jag kan ge mig en skön ansiktsmassage när jag använder den. Därtill, som komplement till min övriga hudvårdsrutin, hjälper den till att ge min hy fin lyster och smidighet. Det här var ett bra extra steg i mina dagliga rutiner!

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i hudvård och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Erborian Solid Cleansing Oil

  1. Maria skriver:

    Om du vill prova en ytterligare divine cleansing balm måste jag bara rekommendera Blue Moon från Sunday Riley. Den är helt overkligt skön att massera, doftar underbart och rengör dessutom smink utan att lämna en film. Ja du hör ju 😉

  2. Ping: Favoriter i april | Style On File

Kommentera

