Hermès Le Jardin de Monsieur Li

För tretton år sedan började den erfarne och erkände näsan Jean-Claude Ellena skapa Hermès serie av fanatsieggande ”trädgårds”-dofter, med Un Jardin En Mediterrannée. Det följde dofter med namn som anspelade på andra trädgårdar man gärna skulle vilja besöka: vid Nilen, efter monsunregnet, gömt på ett tak mitt i staden… Le Jardin de Monsieur Li är den femte och enligt ryktet den sista doften i sviten. Jag är förtjust i så gott som alla de äldre syskonen, men det var den här som först fick följa med mig hem.

hermes-le-jardin-de-m-li-introDe angivna doftnoterna är endast kumquat, jasmin och mint, men det finns så många fler hemligheter att upptäcka hos Herr Li. Ellena berättar själv om sin inspiration:

I remembered the smell of ponds, the smell of jasmine, the smell of wet stones, of plum trees, kumquats and giant bamboos. It was all there, and in the ponds there were even carp steadily working towards their hundredth birthday.

Kompositionen är lättburen, lätt och övervägande frisk – men jag hittar ändå en antydan av dekadens. Jasmin kan dofta tungt, sött och på gränsen till ruttnande, som i Serge Lutens A La Nuit. I denna trädgård är jasmindoften svagare och fortfarande ljuv, men dragen en liten bit åt det hållet som får den att påminna om otvättad barnhud, och tillsammans med citrusnoten hjälper den fram intrycket att Herr Lis kumquat är aningen övermogen.

Låter det konstigt? Jag hoppas att ingen blir avskräckt, för doften är som sagt frisk och lättburen! De här nyanserna har jag främst sniffat fram för att Le Jardin de Monsieur Li påminner mig om en annan doft jag har, The Different Companys Un Parfum d’Ailleurs & Fleurs. Jag har jämfört noga för att hitta skillnaderna, och kan säga att även om TDC:s doft har tydligare mandarinnot, så är citrusdoften kraftigare i Hermès’ flaska.

Le Jardin de Monsieur Li kommer att fungera väl på heta sommardagar, när man inte mäktar med för starka och tunga dofter, men den kommer också att passa bra året om.

hermes-le-jardin-de-m-li

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hermès Le Jardin de Monsieur Li

  1. Ping: Favoriter i april | Style On File

Kommentera

