SG79 STHLM No 16

Så bra, en ny doft från det svenska märket SG79 STHLM, med det förföriska namnet No 16! Efter att ha gett ut No 1, No 2 och No 3 har man alltså speedat förbi ett dussin alternativ, som vi bara kan drömma om vad de var, och stannat på nummer sexton. Och säkert kommer sextonåringar att gilla den här doften, liksom vi som är något äldre. Åtminstone jag får associationer till stora, söta dofter från det sena 1990-talet, som Gucci Rush och Lolita Lempicka.

Redan i toppnoterna går No 16 ut tungt med benzoin, labdanum och bergamott, men snart blandar sig blommorna från hjärtnoterna in i leken – ros, jasmin, apelsinblomma, vita blommor och fruktighet, som listan förtäljer. De lättar upp ett tag, även om man inte kan känna de enskilda noterna och heller inte någon likhet med floran i naturen.

I basnoterna finns patchouli, karamell, vanilj och ambra, vilket skapar den bas av sötsaker som stannar kvar längst av doften. Faktum är att jag oftast när jag bär No 16 tänker på det sega, sötsura körsbärsgodiset som jag motvilligt gillar. Men jag upplever även No 16 som en lightversion av Lolita Lempicka, utan tobaksnoten. Med det menar jag inget nedsättande om No 16, tvärtom en komplimang eftersom Lolita Lempicka i original är litet tung och svårburen medan det är en fördel att man kan bära den lättare No 16 även på dagen. Den kommer att kännas bra nu när det blir ljusare, och även till hösten när det blir mörkare igen.

sg79no16

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

