Ett fönster mot skönhet

Under de första decennierna av nittonhundratalet skapade konstnären Louis Comfort Tiffany vackra motiv för fönster och andra inredningsdetaljer. Kärleken till lampor i hans design (eller efterföljares) har spridit sig från Amerika till Sverige. På Metropolitan Museum of Modern Art i New York finns ett vackert fönster i målat glas med titeln View of Oyster Bay.

tiffany_viewofoysterbay

I den lockande museishopen säljer muséet smycken, scarves och mycket annat inspirerat av verken de ställer ut. Den ljuvliga sidenscarf de erbjuder visar ingen exakt avbildning av glasfönstret, utan är mönstrat så att färger och detaljer syns hur man än använder scarfen.

tiffany_viewofoysterbay_scarf

De tydliga konturerna och de harmoniska färgerna blänker till i sitt varv runt halsen, och lyser upp både outfit:en och bärarens sinnelag. Jag är glad att ha en ny sidenscarf som både är ett underverk av blå nyanser och ett minne av en fantastisk resa.

wp-1450542154291.jpg

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i sidenscarves. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Ett fönster mot skönhet

  1. Hermia skriver:

    Så vackert och vilsamt mönster, lyckost som har det om halsen!

  2. Hermia skriver:

    Förresten, du kanske har något förslag om var jag ska sniffa.. jag längtar nämligen efter en god myskparfym (dock inte den från Kiehls som jag inte gillar doften på). Men ändå en där mysken är poängen. Kan tillägga att jag strax ska till Berlin (det blir det istället för Thulinutställningen i mellandagarna ;)) och får nära till ett lite större utbud..

    • styleonfile skriver:

      Åh, vad härligt att åka till Berlin! Planera in ett kort besök om dagen på KaDeWes underbara men enorma parfymavdelning. Den är så stor att man blir överväldigad! Därför är det bra att ta den i små portioner. De har många spännande märken vi inte har här, t.ex. The Different Company, Frau Tonis och många andra. Serge Lutens Chergui är en fantastisk doft där mysk blandas med honung, tobak, hö och mycket annat. Av de andra märkena minns jag inte någon speciell mysk-ig, men prova gärna Chanels Coromandel, som är en komplex parfym med mysk som bas. Och om du inte kan bestämma dig för den, vänta då till Chanelbutiken öppnar i Stockholm så kan vi hoppas att den finns här!
      Andra fina myskdoftande parfymer som inte säljs här men som jag heller inte är säker på går att hitta i Berlin är Le Labo Rose 31 (ros, förstås!), L’Artisan Passage d’Enfer (rökelse och lijor) och Philosophy Pure Grace (varma kläder från torktumlaren!). Jag nämner dem ifall du stöter på dem någonstans.
      Det är bra att du har en specifik not som du längtar efter! Det gör det lättare att begränsa sökandet. Hoppas att du träffar vänliga expediter som kan hjälpa dig vidare!

  3. Hermia skriver:

    Tack!! För tipsen, så bra och spännande! Serge Lutens t ex har jag ingen doft av men är nyfiken på! God jul!

  4. Hermia skriver:

    Den här gången blev det inget doftande på KaDeWe tyvärr, var nog inte riktigt på humör för det. Har däremot lagt beslag på en Red Musk från Body Shop, har inte testat deras musk-varianter tidigare. Det är en varm, kryddig doft kanske aningen för tung för mig men så i slutnoterna finns musk-doften jag vill åt.. Det är en för stark doft för att funka på jobbet som helst ska vara doftfritt men jag får se till att inte spruta på den alltför sent, nu har jag vaknat till den finaste doften 🙂

    • Jenny B skriver:

      Fint att du har hittat en doft du tycker om! Ett tips om man inte vill göra för starkt intryck på andra är att spraya på magen – då sprider sig inte doften så långt, men den stiger upp i just din egen näsa!

Kommentera

