Robert Piguet Mademoiselle Piguet

mademoisellepiguetJag har i många år velat gilla Robert Piguets stjärnparfym Fracas, men den är så stark att den stöter bort mig. Även Bandit och Baghari skrämmer mig. En lättare, flickigare doft från samma leverantör kanske skulle fungera bättre för mig? Mademoiselle Piguet kändes som en bra väg in i dofthuset.

Efter flera provomgångar med Mademoiselle Piguet är jag till slut säker på att den inte är något för mig. Den börjar ju så bra – med en explosion av honung och pollen som påminner om Serge Lutens Fleurs d’Oranger. Men strax efteråt dyker det upp en aquatic not, svag nog för att kunna ignorera om det inte vore för det att den hänger kvar och efter hand dominerar det som finns kvar efter några timmar.

Vad är det som skapar det inslaget, för inga matchande element finns listade bland ingredienserna? Jag antar att det är mandeln i toppnoterna som är så pass bitter och grön att den slår över till det akvatiska. I min näsa drar den också åt hållet ”billig rengöringsprodukt”, vilket förstås bara gör det hela värre.

Nu är det så att om man letar efter omdömen på nätet upptäcker man att många avskyr Mademoiselle Piguet, medan många andra älskar den. Det lär helt enkelt finnas ingredienser i den som triggar receptorer för besvikelse i min och andras näsor, medan återigen andra uppfattar Mademoiselle Piguet som en lätt och älskvärd blandning av apelsinblomma, bergamott, aprikos och tonkaböna. Grattis till er som tycker om den! Ni får ha den ifred för mig!

robert-piguet-vintage-perfume-advertisements

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

