Hourglass Nocturnal

Hourglass är ett märke jag har varit nyfiken på länge. Via olika webbsidor går det att beställa deras produkter även till Sverige, men jag ville se och prova innan jag köpte, så det var något jag lade in i mitt noga ihoppusslade New York-schema. De är kända och uppskattade för sina Veil-produkter (foundation, primer med mera), som skall göra ansiktshuden jämn och vacker, men mitt stora intresse är ju läppstift, så det var dem jag siktade in mig på.

wp-1449503646427.jpg

Och vilken fångst! Jag föll som en fura för Nocturnal ur serien Femme Rouge Velvet Crème. Den är inte riktigt så mörk som namnet antyder, utan en läskande plommonrosa som passade mig perfekt. Det är en färg som syns att den är ditlagd, men på något sätt ändå ser naturlig ut (åtminstone mot mina egna färger). Varje gång jag såg mig i en spegel eller ett reflekterande skyltfönster med Nocturnal på läpparna hajade jag till – wow, så snygg jag är!

wp-1449503895525.jpg

Läppstiftet har en svag doft, glider på lätt och täcker bra, men är ändå litet transparent och har en aningen glossig finish. Det känns lätt på, och är kanske inte det mest vårdande läppstift jag provat, men är inte heller uttorkande utan håller läpparna smidiga och skyddade även i höstkylan. Det klarar sig relativt bra när man dricker (inte äter, dock); färgar inte av sig speciellt mycket på vattenglas och kaffekoppar, och lämnar kvar tillräckligt med färg jämnt på läpparna även efter att litet börjat skavas av.

En negativ sak är att ”snittytan” på ett sprillans nytt Hourglass-läppstift är så sned att det är svårt att använda den första tiden. Dels har man då två spetsiga toppar längst ut som inte fungerar så bra till amorbågen förrän efter att de slipats ned av några gångers användning; dels måste man skruva upp stiftet litet extra för att inte skrapa hylskanten mot munnen under målningen, och då blir jag alltid orolig att färgpelaren skall knäckas av trycket mot läpparna och gå av. Tack vare några veckors försiktig men flitig användning har min fina Nocturnal dock slipats ned och är numera ännu enklare att ta till precis när som helst!

wp-1449503420214.jpg

Helt nytt och litet vasst i kanterna

wp-1449503646425.jpg

Avrundat efter intensiv användning

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i hetsshopping, läppstift och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

