Köpa julklappar… kanske till sig själv

I december är det både roligt och stressigt att gå i affärer. Roligt för att det finns så vackra och innehållsrika presentförpackningar att köpa som julklappar (och kanske till en själv), stressigt för att man behöver köpa presenter till många, kanske inte vet vad de vill ha, och dessutom inte vet om man själv kommer att känna sig uppskattad vid presentbytet. Hur prylgalen jag än kan verka här på bloggen så är det ändå stillheten, samvaron med människor jag älskar och omsorgen om varandra som är det viktigaste för mig till jul.

wp-1449061767760.jpg

Men när det nu finns blänkande presentförpackningar till lockande priser går det att sprida konsumtionsglädjen till både andra och sig själv. Om man som jag med flit brukar ha en oprecis plan för vem som skall få vad, kan man passa på att köpa presenter som skulle gillas av både andra och en själv. Just nu går jag på inköpsrundor för att skaffa julklappar till släktingar, vänner och inte minst den fantastiska Skokartongsappellen. Om det skulle visa sig att jag köpa för många saker så kan jag gladeligen ta emot överskottet på min egen badrumshylla!

wp-1449061767765.jpg

Nu har förresten Sephora i Sverige äntligen spottat upp sig! Häromdagen ordnade de en shoppingkväll i sina butiker med dubbla poäng till medlemmar, goodie bags och intressanta erbjudanden. Det jag föll för var ett kit med fem mini-läppstift från Marc Jacobs. Eftersom jag var på en test-runda för bara några veckor sedan visste jag redan att jag gillade de flesta av färgerna i necessären, så den nappade jag kvickt åt mig. OK, den presenten går direkt till mig själv!

wp-1449079531340.jpg

Jag älskar Space Santa-temat på Sephoras julskyltning! Har man nära till Sephora så har de nu många produkter i förpackningar som är så söta att man verkligen längtar efter att ge dem till någon som skulle bli glad, och innehållet är vackert och användbart. Sephoras egna Color Around The World-paletter är fantastiskt söta!

I övrigt vill jag avråda från att ge alltför dyra och specifika presenter i julklapp om man inte är säker på att det är vad mottagaren önskar sig. Det är högst individuellt om man faller för en parfym eller ej, och gör man det inte kommer de dyra dropparna att stå oanvända i doftgarderoben. Bra presenter är sådant som är aningen mer neutralt och framför allt går åt; body lotions, duschkrämer och liknande som man använder varje dag, gör slut på och alltid behöver nytt av. Bra förslag i budgetklass är produkter med trevliga dofter från The Body Shop och I Love… och i prisklassen över finns sköna krämer från Biotherm och Clarins.

ilovemini

Jag vet hur det är att önska sig dyra, fina saker man inte själv har råd med, och lika väl hur gärna man vill ge något dyrt och fint för att visa hur mycket man tycker om någon fastän man inte hinner träffas så ofta. Dessutom ger julhandeln jobb åt många i alla led, så jag tänker absolut inte moralisera över miljonerna som går åt i julruschen.  Jag önskar alla en lugn och glädjerik tid tillsammans med människor de älskar i jul- och nyårshelgerna!

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, hetsshopping, hudvård, läppstift. Bokmärk permalänken.

Kommentera

