SG79 STHLM No 1

Ett nytt svenskt parfymmärke är en begivenhet man vill uppmärksamma! Företaget Romella fick förmedla fotokonstnären Dawids Stockholmsfoton till franska näsor för inspiration. Det samarbetet har nu resulterat i tre dofter som jag ivrigt har sniffat på.

sg79sthlmno1Låt oss börja med nummer ett. Vid en första provsprayning känns det som en lättburen, lättälskad blommig parfym. Det unnar jag parfymörerna; en storsäljare i portföljen kan ge utrymme åt mer vågade dofter vid sidan om. Men när jag skaffat hem No 1 och börjat närstudera den, lade jag mer och mer märke till hur originell den är.

I toppnoterna finns rosépeppar, som tillsammans med apelsinskal spetsar till det första intrycket. Men snart dyker ingefäran upp, ingefäran som kommer att sätta sin prägel på doften de följande timmarna.

Ytterligare hjärtnoter är elemi, en ingrediens som skjutsar in en frisk grön men ändå träig ton i blandningen, och så kryddorna muskot och koriander samt kardemumma från toppnoterna. Det jag känner och gillar allra mest är muskot, denna distinkta och litet udda krydda, medan de två andra för mig mest bidrar till en allmän kryddighet.

I botten finns tiaréblomma, citron och benzoin. Vissa dagar håller No 1 extra länge på mig, och då är det citronen och blomman som sitter i. Men oftast är det de övriga noterna, främst ingefäran, kryddorna och apelsinskalen, som ändå håller i flera timmar och skapar en unik och spännande doft.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till SG79 STHLM No 1

  1. Laura skriver:

    Kreativt ! 🙂 🙂

  2. Ping: SG79 STHLM No 2 | Style On File

  3. Ping: SG79 STHLM No 16 | Style On File

  4. Ping: SG79 STHLM No 4 | Style On File

Kommentera

