Trender i makeup-försäljningen

Smarta, kunniga Jane som driver den läsvärda bloggen BritishBeautyBlogger var på en genomdragning av försäljningssiffror för makeup (i UK, utgår jag ifrån). Jämförelserna mellan 2010 och 2015, och hennes tankar om det, var intressanta. (se länk här)

År 2010 var försäljningsökningen för nagellack 17,6%. Visst minns vi hur det plötsligt exploderade med vacker nail art, vilket inspirerade många till att börja med det själva eller åtminstone skaffa en massa snygga nyanser och hålla naglarna färgglada.

År 2015 (som ju inte är slut än?) är försäljningsökningen endast 6,4%. Trots att tillverkarna hittar på nya trender för att locka till köp, tror jag att det är fler än jag som känner att hen har alla nyanser som kan tänkas, eller i alla fall tillräckligt för att hålla sig nöjd ett tag.

essieimassor

År 2010 sjönk försäljningsökningen (OBS, än en gång är det försäljningsökningen som förändrats) för läppstift med 1%. Men redan samma höst kom ju en ny giv av läppstift med bättre hållbarhet och skönare känsla.

År 2015 har försäljningsökningen stigit till 6,4%. De nya läppstiftsserierna har inte lockat riktigt så mycket som de kunnat göra, och Jane tror att det beror på att priserna har skjutit i höjden. Det tror jag också! Att läppstift från de kända märkena kostar över trehundra kronor är närmast en förolämpning, och att betala över fyrahundra kronor kommer inte på fråga för mig.

Kommer läppstiftspriserna att sänkas om försäljningen i det dyra segmentet stannar upp? Kommer vi kosmetikintresserade att hitta någon annan produkt att köpa då och då på impuls för att pigga upp oss? Tjocka pennor att använda som läppstift har kommit tillbaka i utbudet, och krämiga ögonpennor dyker upp i fler och fler sortiment. Särskilt de tjocka ögonpennorna är både något nytt och lättanvänt, och numera av så god kvalitet att de känns värda sitt pris. Jag vet i alla fall att jag fallit som en fura för dem och inte har fått nog än…

Laura-Mercier-Caviar-Sticks-2

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Trender i makeup-försäljningen

  1. Laura skriver:

    Kul inlägg! 😀

    • styleonfile skriver:

      Ja, man kan ju märka när det till exempel kommit en ny teknik för att tillverka hållbara ögonfärgspennor och alla märken kommer ut med sin egen variant… men ofta verkar de ju lansera nya produktvarianter bara för att locka fram plånboken!

  2. Laura skriver:

    Själv orkar jag inte sminka mig, ej heller ha nagellack (förutom på tånaglarna, på sommaren).

  3. Bokomaten skriver:

    Jag löste också det inlägget på BBB och kände igen mig själv en hel del. Jag köpte nagellack som en galning tidigare men dels har jag typ ALLT nu och dels har jag ingen tid att lacka naglarna på längre. Istället har jag fått ett förnyat intresse för foundations och dofter, då glåmigheten infinner sig allt oftare och det ör så enkelt att känna sig lite fin och glamourös med en doft om man inte hinner hela sminkrutinen.:)

    • styleonfile skriver:

      Aha! Bra att du hittat något nytt som gör dig glad! Du påminde mig: jag glömde ju att nämna att den stora trenden Contouring, och sedermera Strobing, lär ha ökat försäljningen av puder och krämer i hudtoner. Vi behöver inte tycka synd om kosmetikaföretagen! De får helt enkelt fortsätta att hitta på nya, lockande produkter till oss 🙂

  4. Laura skriver:

    Själv kör jag med CLARINS. Svindyrt men brukar önska mig i julklapp …

    • styleonfile skriver:

      Ja, har man hittat en favorit som är bra för huden så vill man ju ha den! Just ansiktskrämer är dyra men ibland kan man vara listig och få med dem på köpet. Vet inte om just dina favoriter dyker upp i Gåvo-erbjudandena, men när de gör det kan man ju köpa två billigare produkter (som man ändå behöver), t.ex rengöringskräm och handkräm, och få halvstora provförpackningar av de dyrare krämerna. Clarins brukar vara generösa med det!

      • Laura skriver:

        Nja, såna produkter köper jag av andra, billigare och bättre 😉 märken … (men just runt JUL får man mycket för pengarna med dag- plus nattkräm samt serum).

  5. Laura skriver:

    Clarins Multi-Régénérante Jour & Nuit samt Masque Crème Anti-Soif Multi Hydratant (men då har jag ju torr hy, då.).

Kommentera

