Etat Libre d’Orange Like This

Tilda-SwintonNicheparfymhuset Etat Libre d’Orange tog skådespelerskan Tilda Swinton till sin musa och lät henne utforma doften Like This tillsammans med näsan Mathilde Bijaoui. Swinton hämtade sin inspiration både högt och lågt: från favoritdoften i hemmet, på tröskeln till köket, och från den här dikten av poeten Rumi:

If anyone wants to know what ”spirit” is,
or what ”God’s fragrance” means,
lean your head toward him or her.
Keep your face there close.
Like this.

Det är ändå litet charmigt att Bijaoui tolkade och utförde den rödlätta skådespelerskans uppdrag med hjälp av symboler för rödhåriga människor: ingefära och pumpa, och därtill tangerin. Tillsammans med de andra utvalda ingredienserna blir resultatet en unik doft som faktiskt både känns jordnära och överjordisk.

Det första som känns är pumpa och tangerin, inte så syrliga som de skulle kunna vara utan fint avrundade. Efter ett tag vecklar buketten ut sig så att man kan ana liljekonvalj, ros och heliotrop, inte enskilt men som en mjuk blommighet som ackompanjerar den tilltagande kryddigheten av vetiver och ingefära.

Like This ger en varm men ändå frisk känsla, och efter någon halvtimme känns det hur ovanlig doften är. Allt eftersom tiden går framträder mer och mer av pumpa, ingefära och vetiver… och tyvärr något mer som jag inte tycker om. Det finns en bi-ton som jag ogillar men aldrig har kunnat precisera i en del parfymer, till exempel den vitt älskade Lancôme Miracle. Min näsa uppfattar den som stelnande vaxartat fett, men jag tänker mig att andra inte känner den lika starkt eller till och med tycker om den. På min hud blir den noten i Like This starkare ju fler timmar som går. Till slut har jag bara kvar ingefära, vetiver och det stelnande fettet. Så synd! Under två timmar trodde jag att jag hittat en ny, unik parfym till min doftgarderob, men nu får jag lämna den till andra som kommer att uppskatta den bättre.

Eldo-Like-This

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Etat Libre d’Orange Like This

  1. Sara skriver:

    Hej! Lite sent omsider, men om du inte redan har gett bort den så är jag aspirant på att köpa den.

    • styleonfile skriver:

      Hej Sara! Det var faktiskt bara en liten provflaska jag hade, och jag gav bort de sista dropparna till en annan. Hoppas du hittar Like This någon annanstans! Den är verkligen speciell.

Kommentera

