Om kvinnlig skönhetslängtan

En kolumn av Lena Andersson har startat en mindre debatt om huruvida det är rätt att deklarera hur kvinnor bör klä sig och smycka sig för att tas på allvar. Motreaktionerna från Svenska Dagbladet och Dalarnas Tidningar har krigsrubriker om kvinnoförtryck, men innehåller ändå nyanserade svar på en del av Anderssons teser. Jag vill utveckla ett eget svar baserat på mina kunskaper och erfarenheter inom området.

om_peacockdressAndersson tar upp den tänkvärda distinktionen mellan skönhet och pynt, som hon även kallar det grundläggande och det godtyckliga. Hon talar om den uppskattning av det sköna som alla människor intuitivt uppskattar: symmetri, fina proportioner i anletsdragen. Men så överlagras den uppskattningen med en bedömning enligt inlärda skönhetsideal, vilka varierar efter samhället man formats av: stora ögon, stor mun, långt hår, liten rumpa, stor rumpa… Och så det som kan skaffas med pengar eller egna ansträngningar: dyra handväskor, skor med röda sulor, smycken av eftertraktade metaller och ädelstenar.

Visst är många av dagens skönhetsideal godtyckliga; det kan vi förstå när vi ser hur modet har växlat genom historien. Det kan kännas tillnyktrande att tänka på, och bromsa upp ens spring i skönhetsindustrins ekorrhjul av nyfunna problem och nya produkter till lösning. Men många av de rådande trenderna är ju utvecklingar av den där medfödda skönheten som inte alla förunnats: mascara för att göra ögonfransar mörkare och längre, krämer för att göra huden mjuk och slät, balsam som gör håret glansigt, kläder som visar upp en vältränad kropp – alla egenskaper som vittnar om hälsa och fertilitet men som också är njutbart för ögat.

on_softskin1Eller är det det? Lena Andersson talar om att flera av de här yttre tecknen ses som konstlade, som ett prål som är mer onödigt än beundransväckande. Det kan jag delvis hålla med om, med några invädningar som jag kommer till senare, men jag skrattar högt när jag läser hennes mening ”Människan har […] gynnats evolutionärt av att kunna skilja det äkta från det låtsade i naturen”. Nej, nej, nej! Tillämpat på kosmetika och plastikoperationer vill jag påstå, efter observationer av vänner och obekanta av manligt kön, att just män i allmänhet har NOLL KOLL på hur mycket makeup en kvinna har. Välsminkade väninnor på makeup-fora berättar hur deras pojkvänner kallar dem ”naturligt vackra”, alternativt inte ser skillnad på när de är sminkade eller osminkade.

Men låt oss ändå tala om vilka ideal som är givna av evolutionen och vilka som är pådyvlade av omgivningen. Det är något som är svårt att avgöra i alla frågor, vare sig de gäller skönhet, moral, politik eller liknande, eftersom vi är omslutna av vår samtid som fiskarna i vattnet. Då måste vi också inse att såväl kvinnan som målar sina läppar inför ett styrelsemöte och mannen som betraktar henne har påverkats av påbuden: ”Detta är normen för hur en kvinna skall se ut.” Om mannen i detta fall lyckas upptäcka att hon har läppstift, vet han att det hör till det godtagbara, ibland påbjudna. Män gör också detta: en välsydd kostym ger breda axlar och en air av styrka åt vilken trattbröstad gosse som helst. Idealen för att väcka parningslust har flutit samman med de allmänna idealen för skönhet.

on_codpiece

Att inte kamma sig, inte klä sig fördelaktigt för sin kroppsform, inte smörja in sin torra hud med en kräm, bidrar till att man inte framstår till sitt bästa. Det är dels för att synen är en så stor del av intrycket av en annan, dels för att man verkar frånkopplad från tidsandan, dels för att man verkar okunnig om de hjälpmedel som står till buds – allt ovanstående med negativ effekt på andras uppfattning om en. Och när man, som jag och många med mig, har intresserat sig för kläder och kosmetik, vet man hur liten insats det egentligen behövs för att välja det mest smickrande för en själv. När man ändå skall ha på sig kläder, kan man lika gärna ha kläder i vackra färger som ger en fin silhuett. Det är värt några extra hundralappar (om man har råd) och en halvtimmes letande i affärer att hitta något man kan ha på sig regelbundet de närmaste åren. If it’s worth doing, it’s worth doing well.

Men en del av modemotståndarna, såväl män som kvinnor, vill gärna tro att ens skönhetsjakt tar upp en stor mängd av ens tid och tankar, vilket de vill sätta sig till doms över. En bekant under studietiden såg att jag hade ny färg på naglarna varje vecka och sade ”Du lägger ned rätt mycket tid på dina naglar, va?” Visst. Fem minuter att ta bort lacket, tjugo minuter att lägga på nytt, insmörjning av nagelbanden medan jag lyssnade på nyheterna varje dag. Tänk vilka storverk jag kunnat åstadkomma under den knappa halvtimmen varje vecka. En annan gång vill jag skriva mer om människosynen hos de människor som fnyser åt skönhetsbestyr mer av fördomar an av kunskap.

Men visst, en del av de här yttringarna och skönhetssträvan kan tyckas gå till överdrift. Jag har bekanta som har skaffat sig närmare tvåtusen nagellack och bara hunnit prova hälften av dem. Andra har hundratals ögonskuggor, eller parfymer, eller vad som helst annat som en person inte kommer att kunna använda slut på under sin livstid. Det är nu vi kommer till min viktigaste punkt.

Efter mina många år av kosmetikintresse är jag en av dem som skulle kunna pekas ut som onödigt upptagen av skönhetsattiraljer. Just därför vet jag vad jag talar om. Vet ni vad? Det finns inte EN generell skönhetsdrift som pressar flickor till shopping, hårborttagning med mera, påhetsade av en illvillig reklam- och skönhetsindustri. Nej, det finns hundratals varianter på den, kanske tusentals, kanske miljontals, för varenda människa har olika sug. Och det som är underbart för den ena är obegripligt för den andra. Jag hör inte till dem som ständigt längtar efter nya skor; min mani har främst gällt läppstift, parfymer och sidenscarves. Men min besatthet har växlat genom åren, och som jag har berättat om här förut, så kunde jag inte analysera bort den. Jag vet inte vad det är för neurala impulser som styr den, men den här skönhetslängtan är något som kommer inifrån, inte går att styra, och som ger stor tillfredsställelse på många plan.

on_SAAB

Det är alltså inte en passiv pyntnings-drift som uppstår i viljelösa flickskallar, utan en mångfacetterad längtan efter färg, doft, uppfyllda drömmar. På så sätt liknar den andra former av mer eller mindre nördiga intressen, som tar sig uttryck i whiskeyprovning, köp av dyra klockor, samlande av sportbilar och annat. Vill vi sucka åt Colin Powell för att samlade på SAAB? Tänker vi oss att han satt i the situation room och funderade på vilken färg han ville ha på sin nästa bil?

Lena Andersson vill spalta upp och analysera mänskliga känslor och drifter för att försöka förstå dem bättre. Det är lovvärt, och så jag gör sammalunda i min vardag. Men det är viktigt att veta när man har kommit till något man inte kan avfärda bara för att man inte kan förstå det. För mig är det fortfarande obegripligt att man vill lägga tusentals kronor på skor, eller timmar på att fixa sitt hår. Men det finns det andra som gör, och jag ser det som ett annat utlopp för en längtan jag också har inom mig. Den kan gå överstyr, och besattheten kan bli som en drog (ja, jag känner till kvinnor som gjort av med pengar som skulle gå till mat på makeup). Men den är mer styrd av glädje och längtan än vad skönhets-fnysarna vill tro. Jag tror att Lena Andersson inte är så intresserad av kläder och makeup, och det är helt OK. Men när det gäller att peka ut vad som är godtagbart och vad som är hindrande har hon inte tillräckliga sakkunskaper, så hennes omdöme blir i slutändan småsnipigt.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

