Etat Libre d`Orange Jasmin et Cigarette

Jasmin et Cigarette, ett så spännande namn på en doft som jag hört många goda ord om! När Etat Libre d`Orange dök upp på NK gick jag dit och provade doften flera gånger, njöt av den och bestämde mig för att slå till. ”Cigarettdoften är inte alls stark”, hade man sagt, och jag höll med; en rik jasmindoft var det, och en jag ville ha.

etat_libre_d_orange_jasmin_et_cigaretteNär det äntligen var dags för första spraymolnet ur min egen flaska fick jag en chock. Cigarett! Från första puffen stack doften av filtercigarett ut. Sedan fylldes den på av den rika jasmindoften jag ursprungligen fallit för, men nu med en antydan av svett. Flaskan jag provat i butiken hade förlorat de här mer udda noterna av att stå framme i ljuset och värmen. vilken överraskning!

Det kanske låter konstigt, men den oväntade doften jag fått med mig hem kändes mer sofistikerad än jag kunnat tänka mig. Svett och cigarettrök, hur kan det vara något bra? Jo, sammantaget med den ”vuxna” jasmindoften fick jag bilden av en självständig, lockande kvinna från någon film noir, rökande och diskuterande spännande ting på en nattklubb.

Det kanske fortfarande låter konstigt att en puff av litet inpyrd cigarettrök skall ha sin plats i en parfym. Jag själv har aldrig rökt och tycker att rökare luktar obehagligt, men just i här fyller den sin funktion. Kanske hjälper det att jag vet att doften är konstgjord och inte skadar mina lungor. Men framför allt är det att Jasmin et Cigarette manar fram mystiska hjältinnor från vita dukens tidiga, glamourösa år, och får mig att känna mig som en annan kvinna, en jag kunnat vara i ett annat liv.

Lauren_Bacall

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Etat Libre d`Orange Jasmin et Cigarette

  1. Ping: Favoriter i mars | Style On File

  2. Ping: Etat Libre d’Orange Fat Electrician | Style On File

Kommentera

