Mavala Color Matt Top Coat

Mavala_Color_Matt_Top_CoatJa, vad roligt, en ny(gammal) trend i nagellacksvärlden så att man måste köpa fler flaskor! Jag såg Essies Cashmere Matte-kollektion och lockades av den. Men jag vill ju gärna hejda mig när jag är på väg att köpa för mycket makeup, så jag blev glad när jag upptäckte Mavala Color Matt Top Coat. Med en flaska matt topplack skulle jag ju kunna förvandla alla färger jag redan har till vacker sammet på fingertopparna!

Jag skaffade topplacket och valde ut den första färgen att prova till: Mavala Poetic Rose, en fin djuprosa som borde bli som rosenblad med en matt yta. Nu blev det inte riktigt så, men ändå inte dåligt.

Det matta topplacket har en mjölkig nyans och är litet tjock och trögflytande, så man behöver vara noggrann så att man penslar ut det över hela nagelytan. (De ställen man har missat blänker till efter att allt har torkat!) Jag tog bara ett lager – jag skall prova två lager en annan gång men är inte säker på att det gör någon skillnad.

wpid-DSC_0491.jpgVisst blev ytan matt, men inte så där sammetslen som jag hade hoppats. Det syns att det är toppskiktet som är matt, inte hela färgen. Ljuset blänker i ytan ändå, så på litet avstånd syns det inte så stor skillnad mot ett vanligt lack.

wpid-DSC_0489.jpg

Mycket positivt är ändå att det matta lacket torkade fort och har hållit lika bra som ett vanligt topplack. Toppen!

Jag suktar fortfarande efter den där sammetsmatta ytan. Kanske vore det en god idé att skaffa ett av Essie-lacken, och använda det OCH Mavalas matta topplack? Hmmm…

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i nagellack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Mavala Color Matt Top Coat

  1. Ping: Lyckad omgång med Mavala Matt Top Coat | Style On File

  2. Ping: Djupblå, sammetsmatt | Style On File

  3. Ping: Mer sammet | Style On File

Kommentera

