Hudvård på vintern

Vår vinter har ju inte varit särskilt sträng i år, men jag har ändå känt att min ansiktshy blivit torrare och litet känsligare av det kallare vädret. Som vanligt har jag anpassat min hudvårdsrutin efter det.

wpid-DSC_0489.jpg

Jag har börjat morgonen mjukt med Clarins Gentle Foaming Cleanser with Shea Butter. Ögonkrämen är Skin Vivo från Biotherm. Chanel Hydra Beauty Creme kan jag lita på i alla väder, och i vinter har den blivit befordrad till såväl natt- som dagkräm. Det känns viktigare att behålla fukten än att ha matt hy i alla lägen, och min blandhy har mått bra av det.

På kvällen tar jag för närvarande bort makeup med micellärt vatten från Laroche-Posay (recension kommer senare) och gör rent med Effaclar Purifying Foaming Gel från samma tillverkare, eftersom jag regelbundet råkar ut för en del orenheter i hyn. Mot dem använder jag också Effaclar Duo som extra ammunition. Vanligtvis tvättar jag mig strax innan sänggåendet, och då blir det en ny insmörjning med min kära Chanel-kräm. Men har jag varit och tränat tvättar jag ansiktet så fort jag kommer hem, och då passar jag på att lägga jag på den extremt kladdiga REN Omega 3 Serum Oil så att den hinner verka i några timmar innan den gnids av mot kudden.

En till två gånger i veckan är det också dags för exfoliering och ansiktsmask. Jag håller på att göra slut på några gamla skrubbkrämer som höll på att bli bortglömda, och så håller jag också på att prova en ny mask, som förstås kommer att recenseras här. Det känns skönt att ta tio minuter i morgonrock med en skönhetstidning och ansiktet täckt av en lermask, och sedan kunna skölja av allt och känna hur huden blivit lenare. Men det känns också bra att ha en gedigen rengöringsrutin och produkter som hjälper och förskönar varje dag!

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i hudvård, krämer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

