NARS Audacious Lipstick

En ny serie läppstift är alltid intressant! Är det här the Holy Grail av läppstift – som är sköna att måla på, vårdande för läpparna, inte kladdar av sig och håller länge? Många kosmetikföretag har kommit ut med läppstiftsserier som närmar sig idealet de senaste åren. När det var dags för NARS blev jag glad, för deras tidigare läppstift har varierat i kvalitet (beroende på färg) och inte hört till de bästa.

Ännu mer nyfiken blev jag när jag såg bilder på de nya färgerna – FYRTIO stycken, i vackra nyanser och med namn efter klassiska filmstjärnor. Temptalia har som vanligt vackra bilder och noggranna genomgångar av färg och hållbarhet.

nars-audacious-lipsticks-for-fall-2014Till slut kom NARS Audacious till Sverige, och jag fick tillfälle att prova dem. Jag tror tyvärr inte att alla nyanser fanns att tillgå när jag såg kollektionen, och därför blev jag, med kalla hudtoner, litet besviken. De flesta läppstiften såg bruntonade ut eller drog åt det varma hållet, och passade mig inte alls! Ett enda lyste fint mot mig, och det var Audrey. När jag provade det blev jag överraskad över hur mycket mörkare färgen blev på läpparna. Likt MAC Pro Longwear är det här alltså en kollektion där man måste se färgen på sina läppar för att få den exakta nyansen. När jag upptäckte det provade jag även färgerna Brigitte och Natalie som passade mig någorlunda bra.

Audrey var riktigt snygg; en mörk purpurrosa. Läppstiftet var så krämigt, täckande och intensivt i färgen som jag gillar. Det gör det förstås svårare att måla på jämnt, och gör att man måste se efter och bättre på färgen då och då.

Hållbarheten var det litet si och så med; en hel del färg lämnade läpparna och satte sig på glas och muggar under timmarna efteråt. Vad gäller vårdande egenskaper kändes läpparna OK när jag nyss målat på läppstiftet, men efter några timmar var de, om än inte uttorkade, i behov av mer fukt.

Jag och min plånbok var beredda att köpa två läppstift i NARS nya serie, men det blev inget. Men jag kommer att gå tillbaka och testa igen, för kanske hittar jag till slut nya färger som övertygar mig.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i hetsshopping, läppstift och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till NARS Audacious Lipstick

  1. Ping: Shop ’til you drop del 5 | Style On File

  2. Ping: NARS Audacious Audrey | Style On File

Kommentera

