Dyra läppstift

Jag älskar högklassiga läppstift: sådana som går lätt att måla på, som får läpparna att kännas mjuka och vårdade, som sitter länge utan att färga av sig på koppar och glas, och naturligtvis som har vackra och spännande färger. För det är jag beredd att betala en del pengar… men på sista tiden har priserna skjutit i höjden och blivit oanständiga.

tom-ford-lipstick
Visst finns det skillnad i kvalitet, en skillnad som beror på ingredienser och tillverkningsteknik, men väldigt mycket av prislappen för läppstift och annan kosmetika går till förpackning, reklam och allmän hype. Det kändes extra tydligt när läppstiftspriserna började krypa upp ovanför trehundrakronorsstrecket, i stora prishopp som inte motsvarades av inflationen i övriga samhället. Och nu kommer ett märke till Sverige som hör till de som allra oftast pekas ut som överprissatta och mer hype än vad kvaliteten motsvarar: Tom Ford, med läppstift som kostar över fyrahundra kronor. Fyrahundra kronor! Vilka mirakel borde man inte kunna vänta sig av det läppstiftet? Eller…?

Men vi har redan haft märken som närmat sig fyrahundrakronorsstrecket för läppstift sedan några månader tillbaka, och det är Dior, Chanel och Guerlain, medan Lancôme och den nya serien från NARS ligger strax över trehundra. Alla de här märkena är gamla favoriter för mig, som i åratal gjort mig lycklig med sina makeupprodukter av hög kvalitet och i underbara färger. Men nu närmar de sig min smärtgräns, och jag är glad att jag har kvar ögonskuggor och läppstift från tidigare års shoppingrundor, produkter som fortfarande sitter bra och gör att jag inte behöver köpa nytt.

clarins_rouge_prodigeI sådana här tider kan till och med 270 kronor för ett läppstift kan kännas som ett fynd, fastän jag egentligen tycker att det är högt. Det är lätt att känna sig tacksam mot de märken som ligger kvar i det spannet, såsom Clinique och Bobbi Brown. Just de här två har inte hört till mina favoriter av olika anledningar, men tack vare att de hållit sina priser på rimliga nivåer har jag börjat titta mer på vad de har att erbjuda. Mina gamla älsklingar Clarins Rouge Prodige håller sig också på rätt sida om trehundra.

Med det sagt måste jag ändå erkänna att jag just idag föll för ett av de dyra läppstiften, Dior Baume. Jag ursäktar mig med att jag hade en rabattkupong och att butiken hade ytterligare två specialerbjudanden som föll ut med mitt köp. Men ändå! Priserna är hutlösa och jag hoppas att fler än jag försöker hålla nere på inköpen för att markera mot hypen.

Dior-Rouge-Baume

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i hetsshopping, läppstift. Bokmärk permalänken.

Kommentera

