Fueguia La Cautiva

Det är inte bara choklad som parfymhuset Fueguia 1833 tacklat med den äran; med La Cautiva har de skapat en doft av karamell som är intensivt god utan att bli översöt. De namngivna ingredienserna är inte fler än mysk, vanilj och svarta vinbär; tankarna går till Armani Sì som har liknande ingredienser, men La Cautiva är inte alls lika överväldigande söt.

fueguialacautivaEn underbar lockande kolakaramell är vad jag känner den första timmen med La Cautiva – söt, men inte alls för starkt söt. Efter hand ger sig svartvinbärsnoten in i leken, och tillsammans med vaniljen blir det en delikat doft av sylt. Även om de svarta vinbären här inte är lika skarpa och syrliga som de kan vara när man plockar dem direkt från busken, är sötheten i doften fortfarande begränsad, så att man inte känner sig som en vandrande sockervadd.

Mellan karamell och vinbärssylt balanserar La Cautiva hela dagen, ända till långt in på kvällen. Det har hänt mig att doften dämpats men blommat upp igen, stark och fantastiskt god, när min kroppstemperatur ökat.

När jag precis köpt La Cautiva tvivlade jag ett tag på att jag valt rätt; hade jag gett efter för mitt sötsug när jag på impuls skaffade både den och Xocoatl? Men så fort jag börjat använda La Cautiva försvann alla tvivel, och jag är glad att ha den i min vuxna parfymgarderob.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fueguia La Cautiva

  1. Ping: SG79 STHLM No 2 | Style On File

Kommentera

