Agonist Vanilla Marble

Vanilj är en härlig doft som kan påminna om kakbak och barndom, och ge allmän komfort och värme. Den kan också bli överväldigande om den är för söt eller stickigt artificiell. I några år har jag funderat på att skaffa en parfym med vanilj som huvudsaklig ingrediens, och provat några olika varianter. Man vill ju inte dofta för sött utan ändå vuxet.

agonistvanillamarbleNu tror jag att jag har hittat min favorit: Vanilla Marble från Agonist. Vaniljen den levererar är varm, kryddig och delikat, men utan att tankarna går till bakverk. Jo, den är söt, och där finns en god dos av mandel som berikar doften, men Vanilla Marble är ändå inte flickigt gullig. Det finns även sandelträ och tonkabönor med i kompositionen, och fikon vilket jag i vanliga fall tycker illa om, men som här blandar in sig till en rund, fin doft.

Vanilla Marble håller sig stark och i stort sett oförändrad i flera timmar, för att sedan dämpas litet. Den söta vaniljen känns mest och stannar längst, men några av blommorna – tiaré och orkidé – hinner också dyka upp och bidra med några nyanser.

Om man snabbt sniffar sig igenom Agonists utbud kan man tycka att flera av dofterna har en liknande sötma. Men nu när jag har närstuderat Vanilla Marble känner jag hur den skiljer sig från till exempel Arctic Jade, och jag bestämmer mig för att Vanilla Marble är en fin vaniljdoft att ha i sin doftgarderob.

I sommar kommer en citrusdoft från Agonist, Solaris, som är inspirerad av midnattssolen. Den ser jag fram emot att prova!

agonistvanillamarbleartsy

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

