by Terry Baume de Rose

Tyvärr kan man ju inte ha läppstift dygnet runt, så kvällstid tar jag något annat på läpparna för att hålla dem mjuka och fina. Egentligen föredrar jag läppbalsam i stickform eftersom man också kan ha med dem i handväskan, men när kosmetikmärket by Terry kom till Sverige kunde jag inte låta bli att prova deras stjärnprodukt Baume de Rose, ett lyxigt balsam på burk.

by-terry-baume-de-rose-2
Baume de Rose skall mjuka upp och stärka såväl läppar som naglar och nagelband. Jag har inga större problem med torra läppar förutom mitt i den kallaste vintern, då de kan spricka och flaga. Så som seriös men glamourös förberedelse inför den kommande vintern skaffade jag mig den dyra lilla burken. Nu har jag använt den ungefär hälften av veckans nätter och även vissa morgnar sedan nyår. Fastän jag tagit ganska mycket varje gång uppskattar jag att hälften av burkens innehåll är kvar.

Baume de Rose är en tjock och klistrig kräm med en doft av ros. Jag har fått bäst resultat när jag skopat upp en liten klump med nageln och brett på den ganska tjockt på läpparna. Jag hade trott att jag skulle kunna smörja ut den tunt, men kanske är jag för klumpig för det och det har känts bäst med ett tjockt lager. Och krämen har ju räckt länge ändå. På läpparna blir resultatet blankt och litet som ett ljust men transparent läppstift.

Det blir som sagt ett tjockt och klibbigt lager på läpparna, och även på fingret som plockade upp produkten. Morgonen efteråt kan jag fortfarande känna krämen på läpparna, som känns mjuka och fina, även om jag däremellan generöst har transfererat ett lager till min pojkvän via pussar. Årets vinter var ju inte särskilt hård, men jag kände i alla fall att Baume de Rose hjälpte mina läppar när de höll på att bli torra och spruckna.

Tyvärr smakar krämen ganska illa om man tar på så mycket att man råkar svälja litet. Det är ju synd, och den oljiga eftersmaken är lång, men det händer tack och lov inte varje gång.

Mina naglar skulle också behöva hjälpa av en superkräm, men jag vet inte om Baume de Rose vore rätt för det. Det som sitter kvar på fingrarna efter ett dopp i burken har jag försökt gnida ut över nagelbanden, men det kändes fortfarande så kladdigt att jag inte vågade ta i något annat, så jag tvättade alltid bort det. Jag får leta upp någon annan kräm för naglarna.

Utan att ha hårdtestat Baume de Rose i snöstorm är jag ändå nöjd med den och kommer att fortsätta använda burken tills den är slut – den har ju faktiskt SPF 15 så den kommer att göra nytta även i vår. När mörkret faller i höst kommer jag nog att köpa en ny burk för att hjälpa mig genom vintern. Det finns säkert lika bra krämer till billigare priser, men jag tycker om att vårda mina läppar med maximal glamour.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i hudvård, krämer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till by Terry Baume de Rose

  1. Ping: by Terry med mera | Style On File

  2. Ping: Shop ’til you drop del 3 | Style On File

Kommentera

