Elie Saab Le Parfum L’Eau Couture

För några år sedan föll jag som en fura för Elie Saabs Le Parfum EdP. Det var ett impulsköp som jag inte har ångrat, och jag har använt doften ofta. Sedan den sommaren år 2011 har det lanserats ett antal flankers; en Eau de Toilette och en Eau de Parfum Intense. Något jag irriterar mig mycket på är sådana variationer som skall mjölka ut en succé, så jag har undvikit dem. Men om Elie Saab Le Parfum L’Eau Couture hade jag hört tillräckligt många uppskattande ord för att ändå bli nyfiken. Och minsann! Även den här gången blev det kärlek vid första sniffen.

eliesaaballthebottles
Parfymören Francis Kurkdjian vet verkligen hur man skall skapa dofter som smyger sig nära huden… ja, en liten bit under huden så att de blir oemotståndliga för mig.

eliesaableaucoutureDen största skillnaden, när jag prövar parfymerna på var sin handled, är förstås att originalet har patchouli och sandelträ, vilket gör den skarpare och litet tyngre. Där originalet doftar sött som socker, doftar L’Eau Couture sött som honung. Men patchoulin bleknar bort efter någon timme, och dofterna börjar likna varandra mer och mer.

Hur originell är då Elie Saab Le Parfum L’Eau Couture? Till att börja med innehåller den enligt uppgift enbart tre noter: toppnoten gröna mandlar, hjärtnoten apelsinblomma och en enda basnot, vanilj. Den enda som är samma i båda dofterna är apelsinblomma – så hur kan de vara så lika? Som sagt är det i ”mitten” av doftupplevelsen, vid hjärtnoten, som de liknar varandra som mest.

Det som skiljer L’Eau Couture mest från den första doften är, som sagt, avsaknaden av patchouli, men också de gröna mandlarna. De finns med från början till slutet, och jag upptäcker min hatkärlek till den här tidigare okända doften – tills jag går på kvällens träningspass, och mandelnoten blommar ut i en tvålighet som jag börjar gilla.

I efterhand kan jag ändå säga att jag ångrar mitt andra impulsköp: Elie Saab Le Parfum L’Eau Couture känns i min näsa inte tillräckligt annorlunda från Elie Saab Le Parfum Eau de Parfum för att jag skall behöva ha båda, och av dem båda tycker jag litet sämre om L’Eau Couture. Kanske ger jag bort den, kanske kommer den också ta slut förr eller senare.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

