Agonist Black Amber

AgonistBlackAmbersimpleBlack Amber är en mustig doft, rik på kraftiga noter, men ändå inte överväldigande. Det första jag känner när jag sprayar på den är en puff av Madagaskar-vanilj, som känns så saftig att den får mig att tänka på en god drink med en gnutta whisky. Just där påminner den om Byredo Seven Veils, men litet mer återhållen, vilket jag tycker är bra.

Strax därefter dyker rökelsen upp, och dominerar i någon halvtimme. Det är en fin rökelsedoft, tydlig men inte stickig. En litet salt kryddighet börjar också märkas. Hela tiden håller sig doften tätt intill huden.

Efter någon timme är det basnoterna som gemensamt tar över: sandelträ, cederträ (från hjärtnoterna), patchouli och så vaniljen som fortfarande känns saftig. Känslan av mustiga drinkar en het sommarkväll sitter i, men den är inte fruktig och ungdomlig utan vuxen och spännande.

I Agonists lista över noter finns så många specifika ingredienser att jag knappt kan urskilja eller ens känna igen hälften: törnbusksblomma, rött sjögräs, davana, spansk laudanum, Java vetiver, cypriotisk nagarmotha, styrax. Den svarta ambran är inte tydlig för min näsa, men jag gissar att den är en viktig del av den stora doftmixen som knyter samman och rundar av Agonists skapelse.

Black Amber presenteras som en unisexdoft, och jag känner till män som gillar den. Jag brukar inte tycka om att använda manliga dofter på mig själv, men den här tycker jag mycket om. Den är varm, aptitretande och sexig, och kan pigga upp både ljumma sommarkvällar och kalla vinternätter.

AgonistBlackAmber

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Agonist Black Amber

  1. Oh spännande, jag som älskar seven veils!

Kommentera

