Armani Sì

Jag har älskat fruktiga, blommiga vaniljparfymer från det att jag var liten. Men allteftersom åren har gått har jag sniffat på så många av den sorten att jag har blivit kräsen. Jag har börjat uppskatta mer komplicerade dofter och blir inte längre automatiskt förtrollad av det söta och lätt-älskade.

GiorgioArmaniSiFlera parfymhus, såsom Guerlain och Lancôme, har kommit ut med prestige-dofter (La Petit Robe Noire resp. La Vie Est Belle) som varit mycket sötare och blommigare än man skulle gissa av presentationen. I de fallen hade jag hoppats på en mognare, mer balanserad doft, och blev litet besviken. Men kanske skall man tänka sig att företagen vänder sig till en kvinna som är självständig och stark men vill slippa vara strikt för en stund, och bara komma på festhumör.

Den blommiga parfym som till sist gjorde mig glad var nylanserade Armani Sì. Vid första puffen kände jag svarta vinbär som genast väckta lyckliga sommarminnen. Vinbären backas upp av hjärtnoterna ros och min älsklingsblomma freesia, vilka framträder tydligare efter någon timme.

Basnoterna i doften är vanilj (förstås), trä, patchouli och den syntetiska blandningen ambroxan, som bidrar med toner av ambra, trä och mysk. Ja, det är den och vaniljen som håller i sig längst, och efter några timmarhar även Sì förlorat sin ursprungliga charm. Men bland alla nya söta, flirtiga parfymer är Armani Sì min favorit tills vidare.

cate-blanchett-armani-si

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Armani Sì

  1. Ping: Fueguia La Cautiva | Style On File

  2. Ping: SG79 STHLM No 2 | Style On File

Kommentera

