Stilövning

greta-garbo Av Julia som har en läsvärd parfymblogg har jag blivit utmanad att beskriva min stil och önskningar inför våren. Det har varit krävande men kul att tänka igenom och komma med svar!

Din stil i en mening?

Önsketänkande: Vacker silhuett av tidlösa kavajer och klänningar, med scarves och blusar som lyser upp.

Verkligheten: Bekväma skor och byxor så att jag kan pulsa genom snö och sedan sitta på teatern, och en milslång rad av stickade koftor som håller mig varm.

Kate-MiddletonStilförebild?
Greta Garbo, Carla Bruni och Kate Middleton. Alltid lugna och självsäkra för de håller alltid stilen.

Vad inspireras du av i vår?
De två TV-doktorerna Dr. Lisa Cuddy från House och Dr. Eleanor O’Hara från Nurse Jackie. Så kvinnliga och tjusiga med en fladdrande läkarrock som ger dem pondus! Högklackat, svepande hårsvall och uppknäppta blusar är ju inget hinder i yrkesutövningen ens på akuten, så det funkar nog bland mina kära IT-kollegor också.

tumblr_lmg87u0SmK1qc3qsmo1_500

_______________________________________________________________

Favoritdesigners/favoritmärken?

Model in Tiered Lace Gown with SashTiger, Tiger, Tiger överallt i min garderob, fastän deras kavajer egentligen är för smala över axlarna, fastän man inte riktigt kan lita på deras storleksmärkningar, och fastän de för min del gärna finge återanvända några av de bästa klänningsurringningarna från häromåret. Och så litet Missoni.

I min fantasi klär jag mig i Balenciaga från 1950-talet och Oscar de la Renta för att känna mig som en prinsessa, och i en klassisk Chaneldräkt när det är dags för affärer.

Bästa basplagget i vår?

En figursydd klänning, lätt draperad i midjan! De finns i affärerna NU, men kanske inte om tre år, så passa på att skaffa ett förråd i alla vackra färger vi kan hitta!

Vad tror du på inför våren?

Eftersom jag fortfarande tänker på Gustav Klimt-utställningen jag såg i somras, tror jag på böljande blusar fästa med glimmande jugend-broscher. Jag har några jag som jag vill plocka fram och använda igen.

kiera-green-dressFärger i vår?

Mer grönt skulle jag vilja satsa på! Se nedan…

Skor eller väskor?

Väskor är det jag har lagt ut mest för, och det är jag glad för. Jag har fyra riktigt bra som jag byter emellan (fast jag byter sällan) och som har hållit i många år. Jag ser mig inte som en sko-människa, men konstigt nog är det alla mina söta sommarskor jag oftast får komplimanger för.

Do’s and dont’s i vår?

Do: klä mig stiligt på jobbet istället för att välja det bekväma. Kemtvätta och håll ordning i garderoben. Plocka fram gamla favoriter som hamnat längst bak.

Don’t: äta för mycket choklad så att jag inte får plats i Tiger-kjolarna längre!

Fyra saker på vårens önskelista?

Carla+Bruni2En grön dräkt – kavaj + klänning.
En svart dräkt – kavaj + klänning.

Jag har behövt en klassisk svart dräkt i ett par år nu, sedan jag slet ut den billiga jag köpte för tio år sedan. Men det är så tråkigt att köpa en helt vanlig kavaj! Det blir nog bara av om jag hittar en med någon fin detalj eller ett tyg med unik lyster.

Tack för tillfrågan, Julia! Nu utmanar jag några andra skärpta kvinnor att berätta om sin stil, nämligen Hermia och Bokomaten.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i basgarderob, kläder, klänningar, skor. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Stilövning

  1. Bokomaten skriver:

    Julias parfym-blogg är ju helt galet bra dessutom! Fasen vad hon kan, människan!!! Anywhoo… riktigt, riktigt roligt att läsa! Jag tror också på grönt i vår, lite ljusare ärtgrönt så där tror jag kommer bli hett (och även det jag är sugen på.;).

    Vet du, jag har faktiskt några Balenciaga-plagg i siden garderoben som jag älskar. Köpte dem på en outlet i Italien för två år sedan. Mina bröllopsskor var också Balenciaga. Suck, den tiden då man hade pengar att lägga på sådant är väl förbi nu, men har ju kvar mina älsklingar i alla fall och kan använda dem många år fram över hoppas jag. Dock är de ju moderna och inte från 50-talet…

  2. styleonfile skriver:

    Balenciaga i siden? Det låter underbart! Hmmm, Italien och beöksvärda outlets låter som ett framtida resmål för mig. Jag hoppas också att du kan använda dina plagg länge framöver!

  3. Hermia skriver:

    Puh, vilken utmaning… Svarar här hos dig – flera kollegor mm läser min blogg och detta känns märkligt nog lite för personligt för att berätta om där… Roligt att läsa om dina tankar om din stil!

    Din stil i en mening:

    Önsketänkande: Kvinnligt, kreativt och personligt klädd i kjolar, byxor, klänningar som alltid är välsittande och välskräddade, koftor i kashmir.

    Verklighet: Flickig kulturtant i enkla, oftast enfärgade kjolar, byxor, klänningar som för det mesta är liiite för stora (dilemmat för en kort, 1,55 m, kropp) och kejdesydda, koftor i snart noppiga material.

    Stilförebild: Kvinnorna i Woody Allens filmer! De allra flesta enkelt men mycket smakfullt klädda (tänk då inte på Charmaine i ”Du kommer att möta en lång mörk främling” utan på de andra yngre :)) Och så Susanne Ljung som är stilsäker på flera sätt. Stereoptypbilden av en parisiska.

    Vad inspireras du av i vår?
    Tänker ”chict blåställ” mer än något annat eftersom vi ska jobba väldigt mycket praktiskt med bokpackande, och uppackande, hela våren på biblioteket p g a en stor omflyttning… Så kanske Dosarna i Fragglarna?

    Favoritdesigners/Favoritmärken:
    Brittiska Toast har jag aldrig handlat av men oj vad jag ögonshoppar på deras webb… Filippa K:s blåjeans är de bästa, så det märket gillar jag.

    Bästa basplagget i vår?
    Bekväm jacka för vårens promenader, med stora fickor.

    Vad tror du på inför våren?
    (förutom blåstället) Vippig kjol och röda läppar, Paris på hemmaplan.

    Färger i vår?
    varmgult och svart.

    Skor eller väskor?
    Älskade väskor när jag var barn… Nu varken eller. Skor ska vara bekväma, väskor praktiska. Fy så trist..

    Do’s and dont’s i vår?

    Do: välja kvalitet främst, leta enkla kläder som har något eget i snittet. Bekväm på jobbet, chic på fritiden. Tänka på skor och väskor på lite mer kreativt sätt.

    Dont’s: Vägra billiga material och billig arbetskraft.Inte köpa något som inte känns 100% rätt, sådant som inte lyfter mig.

    Fyra saker på vårens önskelista?

    En skön, kort morgonrock – kanske inte ett vårplagg men ändå..
    Ett par snygga, bekväma (suck) svarta skor att ha till kjol och klänning.
    Kostymbyxor i svart eller grått i rätt passform.
    Vacker kofta till svala vårkvällar.

  4. styleonfile skriver:

    Tack för dina spirituella svar! Jag känner igen mig och håller med om mycket. Att välja bra kvalitet lönar sig i längden, och kommer förhoppningsvis från värderade hantverkare. ”Chict blåställ” låter charmigt, och du och dina kollegor jobbar säkert mer effektivt om ni känner er snygga!

    Toast var ett helt nytt märke för mig. Det kommer jag nog att kika närmare på!

Kommentera

