Chanel Hydramax + Active Cream

Jag har inte särskilt torr hy, men brukar få goda resultat av ansiktskrämer med ”hydra-” i namnet. Chanels Hydramax-produkter provade jag redan för många år sedan och var riktigt nöjd med resultatet. Jag hade nog fortsatt att använda dem om de inte höjt priset med 50% från ett inköp till ett annat. Om ett företag gör så blir det så tydligt att man betalar för namnet, inte innehållet!

Nåväl, tio år senare har Chanel hunnit justera produktinnehållet, och andra krämer har hunnit ikapp prismässigt. Med en rabattkupong i handen kände jag att det var dags att gå tillbaka till de ljusgröna krämerna med sin lätta, friska äppeldoft.

chanelhydramaxBland djungeln av burkar med likartade namn valde jag Hydramax + Active Cream (inte den lättare gel-krämen). Jag har blandhy, men tycker om att ha en något tjockare, rikare kräm på natten. På morgnarna använder jag min nattkräm på halsen och kinderna (och en mattande lotion på näsan och pannan), och om jag bara skall stanna hemma tar jag nattkrämen i hela ansiktet.

Under de kallaste dagarna när vintern drog in över landet blev min nya kräm verkligen min räddning! Min ansiktshud blev så torr så att den sved, för att inte tala om mina läppar som misskötts av Lip Smackers urusla kvalitet. Efter några dagar med Hydramax-krämen lugnade sig min hy och kändes mjuk och följsam igen.

Under de mer normala väderförhållanden som följt har jag kunnat känna vad Chanel Hydramax + gör för mig. Som namnet anger ger den mig fukt, men inte bara det. Fastän produkten inte lovar att strama upp och föryngra huden, är det just så det känns: det är inte bara det yttersta lagret som påverkas av krämen, utan hyn har blivit starkare och smidigare en bit ned i hudlagret, och följer mitt ansiktes konturer utan att kännas slapp. Slapp ansiktshy är inte ett uttalat problem för mig i den här åldern, men vissa krämer och produkter får mig ändå att märka en skillnad. Det tar jag som ett generellt tecken på kvalitet hos produkten, och jag lägger på minnet att köpa den igen när den tar slut.

Vad Chanel Hydramax + inte gör lika bra är att dämpa orenheter i huden. De dagar jag använder krämen i hela ansiktet syns de förtretliga pormaskarna på näsan alltför tydligt. Därför väljer jag att komplettera Chanel-krämen med Vichy Normaderm  för att matta ned blanka partier, och La Roche-Posay Effaclar K för att bekämpa acne och pormaskar. Tillsammans ger de ett fint resultat för min ansiktshy och får mig att känna att jag gör det bästa av vad jag har.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i hudvård, krämer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Chanel Hydramax + Active Cream

  1. Ping: Chanel Hydra Beauty Creme | Style On File

Kommentera

