Vackra blå stenar från Finland

Finsk spektrolit

Spektrolit är en variant av labradorit med större bredd i färgskalan. Ursprungligen var namnet reserverat för stenar från Finland, men nuförtiden använder man det även om mångfärgad labradorit från andra delar av världen. De smycken jag har kommer dock från Finland, och de har dessutom nyanserna från den mest vanliga färgskalan, blå-grön-grå.

image

image

Färgeffekterna kommer av att kristallerna som bygger upp stenen bildar skikt, och beroende på vinkeln reflekteras ljuset i varierande färger från kristallskikten. Namnet labradorit kommer av att man först fann denna dekorativa variant av fältspat i området Labrador i Kanada. Den rikt färgade spektroliten hittades i Finland 1941 då motståndsmän reste stenar som skydd mot stridsvagnar österifrån.

image

image

Eftersom jag tycker om att klä mig i blått så har jag många tillfällen att använda mina vackra spektrolit-smycken. Örhänget och halsbandet, som jag köpte i Helsingfors, är djupt blå med toner av grönt som kommer fram när man vrider dem i ljuset. Ringen som jag har köpt i Sverige har en ljusare gråblå färg, och där är överraskningen en lysande blå färg som syns från exakt rätt vinklar.

image

image

_______________________________________________________________
image

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i smycken. Bokmärk permalänken.

Kommentera

