En stor fin saga utan namn

När jag blir förälskad i sidenscarves är det inte bara dyra märkesnamn som gäller. Vackra dylika från mindre namnkunniga tillverkare kan också få lägga sig mjukt och skönt runt min hals för att skydda min klara sopran. Under eget märke har NK länge sålt sidenscarves med vackert tryck från anonyma italienska designers, och jag har skaffat flera och använder dem ofta.

image

En av dem är en stor cremegul sidenruta med fantastiskt mönster av stora, sagolikt psykdeliska blommor i dämpad turkos och brunt. Det är inte ens mina favoritfärger, och jag brukar sällan bära scarves av den stora modellen. Men när jag såg den föll jag pladask! Jag kom att tänka på den animerade serien om Albin, ett av de få färgrika och fantasifulla barnprogram som vi som växte upp på 70-80-talet hade att glädjas åt.

_______________________________________________________________

image

Sidenet i scarfen är ovanligt skönt; tätt vävt och tungt, vilket ger scarfen extra volym när man lägger den runt halsen och gör den litet svårare att knyta snyggt, men det är väl värt de extra sekunderna. Jag har inga kläder som färgerna och mönstret passar perfekt till, men å andra sidan ger det mig anledning att plocka fram den även när den inte passar perfekt, som till exempel till vitt och svagt rosa. Den vackra scarfen är värd att få komma ut och synas ofta!

image

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i sidenscarves. Bokmärk permalänken.

Kommentera

