Back to school

Nu börjar jag jobba igen. Det är ingen katastrof, för jag älskar mitt jobb och mina kära kollegor! Men det är tråkigt att behöva lämna den soliga parkbänk där jag suttit och läst om dagarna, och inte längre kunna ha långa frukostar med stora kaffemuggar. I brist på morgontidning har jag faktiskt hunnit läsa ut alla mina VOGUE och Harper’s Bazaar, och även den österrikiska modetidning jag fick när jag spenderade multum på parfym i en chic butik.

För att mjukstarta efter semestern har jag planerat in några glädejämnen etappvis. Om några veckor, när det blivit mörkare ute, tänker jag gå all-in som Working Girl i dräkt och sobra läppstiftsfärger i mörkrosa och plommon. Mina nya parfymer (souvenirer från Wien) kommer också att pigga upp mig. Men än så länge tänker jag hålla fast vid sommarstämningen!

Så länge solen skiner så här gott tänker jag använda härliga starkt röda läppstift och låtsas att jag strövar i gränderna i en liten stad vid Medelhavet. Främst kommer jag att använda det rosaröda Intrigue från Helena Rubinstein, som sitter bra och känns riktigt skönt på läpparna. (Jag kommer också ibland att växla till Lumene Siren, ett dovare rosarött läppstift av litet enklare kvalitet som inte verkar säljas längre.) Nagellack i liknande uppiggande färger kommer jag förstås också att ha, och långa eller korta kjolar och klänningar så ofta vädret tillåter!

imageJag hade tänkt visa en bild där jag använder HR:s Intrigue, men med min kamera ser färgen på läpparna ut som en blek orange-röd. Så konstigt! Så det blir ingen bild på min pussmun. Däremot kan jag passa på att berätta att orange-röd är en färg som passar extra bra att använda i den bländande solen för dem som till skillnad från mig har en naturligt varm färgskala. I starkt ljus (och till fest) har de här varianterna på rött (rosarött för oss med kalla färger, orangerött för er med varma) lättare att fungera än vanliga höstdagar.

Snart skall jag alltså stiga in på kontoret och le riktigt snyggt mot mina arbetskamrater. Som jag brukar säga när de går förbi mig vid spegeln: Jag jobbar bättre när jag har läppstift!

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i läppstift, makeup och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

