Minnen som skimrar i guld och vackra färger

image

Som jag har berättat så älskar jag sidenscarves! Även till en stram dräkt i propert snitt och stillsamma färger kan man lägga en liten skymt av glamour i form av en scarf i ett spännande mönster, eller varför inte till jeans och en enkel tröja? Därför blev jag otroligt glad när jag hittade vackra scarves med motiv hämtade från Gustav Klimts tavlor när jag besökte Leopold-muséet i Wien.

image

Guld är inte den färg som passar mig bäst, men som en del av det brokiga färgfältet på scarfen kommer den att bli ett bra komplement till mina scarves i andra färger. Jag ser fram emot att prova ut till vilka kläder min nya scarf kommer att passa!

Broscher har jag inte använt så ofta sedan jag var barn. Men när jag såg de utställda smycken som tillhört Gustav Klimts väninna Emilie Flöge lovade jag mig själv att börja bära broscher av samma typ. Och si, vilken tur att museishopen fanns på våningsplanet jag kom till efter den inspirerande salen med systrarna Flöges modehus!

image

Den Wien-specifika art noveau som influerade alla aspekter av livet – mode, arkitektur, möbler, musik, politik – lät skönhet och bekvämlighet bölja fram lätt och smidigt utan att förlora i allvar och intelligens. Jag önskar nu att jag hade lagt ännu mer pengar på de smycken och scarves (och kanske ett paraply, för det regnade ju varje dag!) som fanns på muséet, även om jag är mycket nöjd med de val jag gjorde.

image

När jag kommer tillbaka till Wien nästa gång skall jag komma ihåg att vika ytterligare några hundra euro åt ljuvliga accessoarer, så att jag kan drömma mig tillbaka till åren då Wiener Werkstätte och konstnärerna i Secession var tongivande bland de fria själarna i Wien!

image

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i sidenscarves, smycken. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Minnen som skimrar i guld och vackra färger

  1. Hermia skriver:

    Vackra resminnen!

    • styleonfile skriver:

      Ja, de här kommer inte att samla damm, och varje gång jag tar fram dem (och de andra jag köpte, som jag skall berätta om framöver) kommer jag att minnas den lyckade resan!

  2. Ping: Stilövning | Style On File

  3. Ping: Hantverk och skönhet i vardagen | Style On File

Kommentera

