Kenzo Parfum d’Été

På riktigt stilla heta sommardagar (och visst har vi några kvar av dem?!) kan det vara svårt att hitta en parfym som inte gör luften mer kvalmig. Tack och lov finns det några dofter som känns som en frisk fläkt, och en av dem är Parfum d’Été från Kenzo . Det är en grön doft med en bukett av hårt tvinnade blommor och några droppar vatten.

Jasmin, liljekonvalj, cyklamen, ros och hyacint hör till doftnoterna som skapar parfymen, men de har mixats noga med förstärkare och doftar inte som nyplockade blommor utan skarpt på ett friskt sätt. Jag brukar inte tycka om vatten-noter när de påminner för mycket om gurka och melon, men tillsammans med de lätta blombladen i Parfum d’Été passar de bra.

Kenzo Parfum d’Été, gamla flaskan

Parfum d’Été skapades urpsrungligen 1992, och det är den versionen jag har och fortfarande använder. År 2002 formulerades parfymen om, och det är den versionen som säljs nu. Jag är inte tillräckligt bekant med den för att säga om några blommor framträder tydligare, vilket jag hört sägas. Jag har också hört människor klaga på att doften försvinner fort. Det kan jag för min del inte klaga på, utan är riktigt nöjd med hur länge den finns kvar på min hud. Kanske har det också att göra med vilken version av parfymen jag har. När min flaska tar slut tänker jag överväga att leta upp den gamla formulan om den nya inte visar sig duga. I vilket fall som helst är Kenzo Parfum d’Été en utmärkt sommarparfym som jag inte vill vara utan.

Kenzo Parfum d’Été, nya flaskan

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

