Mer ombré nu!

Jag har ju redan berättat att jag blivit förtjust i att måla mina naglar i (minst) två färger samtidigt. Nu har jag haft turen att hitta ett nagellack som hjälpt mig att få till en mycket snyggare ombré-effekt än sist! Trots att jag är såväl lat som klantig, lyckades jag få till ett tonat utseende som jag är riktigt stolt över.

image Jag började med ett härligt rosaskimrande nagellack med liten guldglans. Det är från det numera avsomnade märket Beauty Box som såldes på H&M för många år sedan. Flaskan jag har är säkert uppåt tio år gammal! Det var en storfavorit för mig under en lång tid, men fastän jag använde färgen ofta så är flaskan fortfarande halvfull. Sparsam och miljövänlig som jag är ville jag hellre använda ett nagellack jag hade än att köpa ett nytt, så jag plockade fram min gamla goldie pink från kylskåpet.

Till min stora glädje flöt färgen fortfarande lätt och gav jämn färg! På mitt underlack målade jag två lager av goldie pink och så ett överlack, som fick torka i några timmar innan jag gick och lade mig. Nästa dag hade jag alltså fina rosa naglar, men längtade efter att få fylla på med en annan färg.

image

På kvällen tog jag fram det grå-beige-melerade nagellack från Maybelline som jag just köpt, för att jag tyckte att det skulle funka både som komplementfärg och på egen hand. När jag provade det på mitt vänstra lillfinger, blev resultatet ännu bättre än jag trott! Färgen var transparent i grunden med färgpartiklarna flytande (rikligt) i lacket. Det gjorde att det rosa lyste igenom mitt första lager, och liknade just den tonade effekt jag var ute efter! Jag målade ett lager på toppen av alla fingernaglar. Därefter började jag från början och målade ännu ett lager på naglarnas yttersta topp. Då blev de ogenomskinligt gråbeige, och ombré-effekten ännu bättre. Hurra!

image

Efter de två lagren Maybelline lade jag på ett nytt lager överlack. En annan stor fördel var att nagellacket blev extra förstärkt på topparna, så det är först efter fem dagar som det har börjat flisas. Förutom på ett ställe på vänster tumnagel, där jag råkade lägga på så tjockt med färg att det löstes upp litet.

Jag ber om ursäkt för mina torra nagelband! Men i övrigt är jag mycket, mycket nöjd med hur resultatet blev och hur snygga mina naglar har varit hela veckan. Jag ser fram emot att göra fler ombré-experiment i andra färgkombinationer.

image

image

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i nagellack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

