My first Missoni

Ända sedan jag var liten har jag älskat scarves. Så behändigt med en vackert mönstrad fyrkant, dessutom skön att svepa runt halsen eller drapera på min Barbiedocka! När jag inte hade prinsessklänningar i silver och guld, hade jag i alla fall några sjok av färggrann polyester att leka med.

Jag glömde dem aldrig helt, även om det inte passade att ha scarf under mina oömma skolflicksår. I nittonårsåldern vågade jag mig äntligen på mer uttänkta utstyrslar, ofta i hatt och ännu oftare med scarf runt halsen. Den glansiga polyestern var min vän ända upp i trettioårsåldern. Men så slog det mig att så ofta som jag bar scarf, och speciellt de av mina favoriter som passade till det mesta, kunde det vara värt att lägga litet mer på ett riktigt vackert exemplar.

image

Missonis design hade jag länge tyckt om, så en sommar beslöt jag att leta upp en vacker Missoni-scarf till födelsedagspresent till mig själv. Den jag bestämde mig för var inte en vanlig sidenscarf, utan en långsmal modell stickad av silkestråd. Den övergripande färgtonen är rosa, men de individuella trådarna är färgade så att de tillsammans bildar ett mönster i grönt, gult och två nyanser av lila.

image

Att scarfen är långsmal till formen gör att den är lätt att lägga om halsen. Den är lätt, men lagom värmande på kyliga dagar. I början bar jag den försiktigt, rädd för att råka spilla på den eller dra sönder en slinga, men snart slappnade jag av. Nu har jag burit den i flera år, till vardag och till fest, till finklänningar och till jeans, utan att tröttna. De fina färgskiftningarna gör att den passar till mycket och den kommer att hålla länge till.

image

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i kläder, sidenscarves och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

