La Chasse aux Papillons

När man går på promenad en vacker sommardag, det må vara i Berlin, Stockholm, Odessa eller någon annanstans, kan man ibland känna en ljuvlig doft och upptäcka att man gått förbi ett lindblomsträd. Doften av lind är underbar men svår att fånga i parfymform. En av de som lyckats allra bäst är La Chasse aux Papillons, som hör till parfymhuset L’Artisan Parfumeurs mest älskade skapelser. Den är uppbyggd av tuberos, jasmin, apelsinblomma och främst av allt lindblomma.

La Chasse… är mjuk och väl avrundad, men ändå distinkt. När man först sprayar på den kan den kännas stark, och kanske överväldigande söt. Alla de ingående blommorna slår ut i en bukett där de enskilda noterna är svåra att känna. Efter några minuter har doften lättats upp en aning, och det är lindblomman som står som segrare. Det är denna charmerande komposition som kommer att stanna kvar de närmsta timmarna och sprida sin väldoft.

L’Artisan för inte bara La Chasse aux Papillons utan har även tagit fram en variant, La Chasse aux Papillons Extrême. (Den är en EdP till skillnad från originalet som är en EdT.) En del tycker att båda är så distinkta (och vackra!) att det är värt det att äga båda dofterna. Själv har jag hittills nöjt mig med ursprungsdoften, La Chasse aux Papillons. Men när min flaska är slut kommer jag att fundera på vilken av de båda jag skall ersätta den med. Det finns också en body lotion med doften, men jag vet inte om den inte skulle kunna bli överväldigande. Tills vidare njuter jag av den La Chasse aux Papillons EdT jag har, och av de blommande lindträden jag går förbi hela sommaren.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till La Chasse aux Papillons

  1. Ping: Frau Tonis Linde Berlin | Style On File

Kommentera

