Shalimar

Parfymhuset Guerlain har funnits sedan 1828, och står för flera klassiska parfymer som älskas än idag. År 1925 skapade tredje generationens parfymör Jacques Guerlain doften Shalimar, inspirerad av trädgården med samma namn som skapats som en kärleksgåva av den indiske Shah Jahan, som även lät bygga Taj Mahal.

Den orientaliska doften med en spännande historia kunde inte en 19-årig Jenny B motstå. Jag hade haft flera parfymer från Avon och Yves Rocher, men det här var den första ”riktiga” parfymen jag skaffade, och jag bar den på fest och när helst jag kände att jag hade tillfälle till det. Jag hade även en body lotion som gav Shalimar-doft i en annan form när jag smorde in den över hela kroppen, och jag gjorde slut på en eller två flaskor under åren jag använde den som mest. Idag använder jag Shalimar mer sällan, för jag tycker att den känns tung. Men det är inte omöjligt att jag en dag kommer att bli lika fäst vid doften som jag var förr i tiden.

Bland toppnoterna i Shalimar, det första som känns av doften, finns citron och bergamott. De är fräscha, nästan skarpa dofter. Bland hjärtnoterna finns ros och jasmin, men det är ingen blommig doft. Vad som tar över är istället de tyngre ingredienserna; patchouli, läder och vanilj, och ingen sockrig, söt vanilj, utan en ”vuxen” variant. Tillsammans bildar de en rökighet, som kan kännas för stark för mig vissa dagar. Men andra dagar kan det vara vanilj-noterna som känns mest och stannar längst på min hud. Andra kvinnor känner också mer av de blommiga inslagen. Det beror helt på ens egen huds sammansättning hur en parfym utvecklas och doftar när man använder den.

Genom åren har tillfälliga varianter, som Shalimar Eau Légère och Black Mystery, kommit och gått. Sådana enkla varianter tycker jag bara är onödiga. De görs delvis för att dra uppmärksamhet till originalparfymen, så varför inte gå till originalet direkt? På senare år talas det om att Shalimar (och andra Guerlain-parfymer) skall formuleras om, på grund av hälsodirektiv som kanske gör att vissa ingredienser inte blir tillåtna. En del stora Shalimar-älskare köper därför upp gamla flaskor som fortfarande har den tidigare formulan, av rädsla för att den nya skall vara sämre. Jag är nog inte så hängiven, utan tänker tills vidare lita på att den nya sammansättningen skall dofta lika gott. Dessutom har jag en stor flaska i min garderob, som ännu är mer än halvfull.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i dofter, parfymer och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Shalimar

  1. Mmmm… den er fin! Jeg har den også. En slags høstparfyme? Men man må være forsiktig og ikke spraye på for mye, av hensyn til andre mennesker 😀

  2. Ping: Shop til you drop del 2 | Style On File

Kommentera

