Your Lips But Better

Chanel Sirocco

YLBB (ibland MLBB, My Lips But Better) är ett välkänt begrepp bland människor som intresserar sig för läppstift. Färg och konsistens är olika från person till person, för det viktiga är att det är ett läppstift som är bara snäppet vackrare än dina egna läppar.

Idén med ett YLBB-läppstift är, att när du har det på läpparna, så blir du snyggare utan att du ser målad ut. Man tänker ”Vilka vackra läppar hon har!”, inte ”Vilket vackert läppstift hon har”.

En YLBB-färg är oftast aningen mer färgad än din naturliga läppfärg. Ens utseende vinner mycket på att läpparna blir mer definierade. Litet skimmer är också på sin plats i ett YLBB-läppstift, därför att det är fint, och också för att det då inte syns lika mycket om färgen flagnar.

Att hitta en perfekt YLBB-färg kan vara svårt, och man kan få prova sig fram länge. Ibland kan man ha fel uppfattning om sin egen läppfärg och ständigt leta bland fel färger. Till exempel så har jag mycket ljus hy, och mitt hår, mina ögonfransar och mina läppar har färger som drar åt det kalla hållet. Efter att ha letat länge och väl upptäckte jag att min YLBB-färg är en rosa som drar åt det violetta hållet. Mina perfekta YLBB-läppstift är Chanel Sirocco och Ingénue, två läppstift som inte längre säljs. Katastrof! De två jag har kommer att räcka ett par år till, och under tiden får jag fortsätta leta efter ett eller flera nya YLBB.

MAC Twig

De flesta kvinnor har dock färger åt det varma hållet; de passar bättre i orange än i blått och behöver alltså läppstift som drar litet mer åt orange än blått. Men var inte rädd för rosa! Det är en färg med nyanser över hela skalan från kallt till varmt. Du kanske inte ens ser den orange tonen i det rosa läppstift du plockar upp, men det är den som gör att färgen passar perfekt på just dig. Var inte rädd för rosa, var inte rädd för färg! Och välj inte en litet för brun färg för att vara på den säkra sidan. Om du hittar din YLBB kommer du att se naturlig ut, naturligt vacker!

Har man tur hittar man mer än bara en färg som är ens YLBB. Läppstift med litet variation i färgnyans eller skimmer passar olika bra beroende på ens kläder, tillfället, årstiden, vädret och ljuset.

Maybelline Nude Blush

Det faktum att läppstiftet har nästan samma färg som dina egna läppar gör att du inte behöver oroa dig så mycket för att färgen skavs av när du äter och dricker, eftersom det inte kommer att synas någon tydlig gräns mellan läppstift och läppar. Litet skimmer i läppstiftet hjälper också till, eftersom det stannar kvar längre än färgen och ger ett bra helhetsintryck.

Jag har frågat några kvinnor med varm hudton vilka som är deras YLBB, och fick som svar en lista som kan vara en bra utgångspunkt när man börjar leta:

Maybelline Nude Blush
Clinique Citrus Rose
Yves Saint Laurent Pink Caress
Revlon Rosey nude
Laura Mercier Duchess Rose
MAC Twig
MAC Midimauve
MAC Syrup
MAC Viva Glam V

För kvinnor med kall hudton lär läppstiftet Clinique Beauty kunna passa bra. Förhoppningsvis kan jag komma med fler förslag när jag själv hittat några nya YLBB till mig själv!

Rent allmänt vill jag säga att L’Oréals läppstift i serien Color Riche har bra kvalitet för sitt pris; de känns bra på läpparna och skavs inte av så snabbt. De har också många nyanser som ligger nära människors naturliga läppfärger.

Ditt perfekta YLBB-läppstift gör livet lättare! Utan större förändringar gör det dig litet, litet snyggare. Jag älskar läppstift, och är inte rädd för att måla läpparna starkt röda eller mörkt plommonfärgade. Men ibland är det just YLBB som är pricken över i:et.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i läppstift, makeup och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Your Lips But Better

  1. Hurra for YLBB!! Jeg har flere leppestifter som havner i denne kategorien. Den nye Clarins-leppestiften (Rouge Prodige Raspberry Sorbet) er ikke langt unna, og en to år gammel Estée Lauder fra Tom Ford-kolleksjonen er så å si helt perfekt. Chanel Sirocco er kjempefin, min er snart tom – og det er tragisk at den er forsvunnet fra markedet. Den er nok ikke helt YLBB for min del, men fin uansett.

    MAC Twig var mitt første MAC-kjøp! Jeg var i København høsten 2000, og kjøpte Twig, Mystic (mørkerød), og en brun øyenskygge. Nå vet jeg ikke hvor den er, og jeg savner den ikke så mye heller.. den ble litt for beigerosa for meg.

  2. styleonfile skriver:

    Glamourbibliotekaren, tack för din kommentar och dina förslag på YLBB! Jag har sett Clarins Raspberry Sorbet och tycker att den ser riktigt fin ut. Jag kommer att prova den själv snart!

  3. Tenker du at Lancome Prune Améthyste er en YLBB? Jeg liker den, men den er litt for kald til å være min perfekte YLBB tror jeg.

  4. styleonfile skriver:

    Det är en riktigt vacker färg som jag ofta har, men för mina läppar är den för mörk för att vara YLBB. Kanske för någon annan, dock!

  5. snowflake skriver:

    Men vilka bra tips här, varför har jag inte kommit på det själv? Ska ut och botanisera nästa vecka.

    (Förstår jag rätt i att vi känner varandra lite från ett annat hörn av bloggosfären, styleonfile?)

  6. styleonfile skriver:

    Ja, det stämmer, vi känner varandra! Så snart jag fått litet bättre koll på WordPress skall jag lägga upp länkar och använda mitt alias Jenny B. 🙂

    Lycka till i läppstiftsdjungeln, snowflake!

  7. Hermia skriver:

    Du gjorde det!! Åh, vad roligt o en till blogg att följa!!

  8. styleonfile skriver:

    Tack, Hermia, och välkommen!

  9. Ping: Höstens nya läppstift | Style On File

  10. Ping: Max Factor Colour Elixir läppstift | Style On File

  11. Ping: Clarins Rouge Prodige | Style On File

  12. Ping: Michael Kors makeup | Style On File

  13. Ping: Shop ’til you drop del 3 | Style On File

  14. Ping: Shop ’til you drop del 5 | Style On File

  15. Ping: Favoriter i juni | Style On File

  16. Ping: Burberry Damson | Style On File

  17. Ping: Lancôme Rose Sulfureuse | Style On File

  18. Ping: Clinique Extreme Pink | Style On File

  19. Ping: Max Factor Lipfinity läppstift i Evermore Lush | Style On File

  20. Ping: Lancôme L’Absolue Rouge i Rose Reflet | Style On File

  21. Ping: Chanel Rouge Coco Gloss Amarena | Style On File

  22. Ping: Guerlain Rouge G Gracia | Style On File

Kommentera

