Draperade klänningar

Som jag har berättat, så älskar jag figursydda klänningar, fodralklänningar som hjälper en att visa upp en stilig silhuett. Något annat som är riktigt snyggt är draperingar i klänningar eller toppar. Vecken och det extra tyget vittnar (i bästa fall) om elegant design och skickliga skräddare. Och dessutom kan de dölja små skavanker som bärarinnan inte vill visa!

Grön draperad Tiger-klänningUnder en lång period fanns det knappt några draperade kläder i butikerna, i alla fall inget förutom kläder i mjuka tyger med löst hängande veck kring urringningen. När jag så hittade en klänning med en mängd draperade veck över hela framsidan hos mitt favoritmärke Tiger of Sweden blev jag överlycklig, och skaffade den i en fin mörkgrön färg.

Draperad klänning från Oasis

________________________________
Det senaste året har antalet draperade klänningar i butiker ökat explosionsartat. Äntligen! Till förra årets julfest köpte jag två röda från Oasis, eftersom båda var lika fina. (Jag hade dem på var sin fest, inte samtidigt!) De liksom de flesta andra draperade klänningar som säljs i butik nu har några veck asymmetriskt lagda över midjan, som döljer att magen inte är helt platt. Precis vad jag behöver!

Click, click, flash, flash, so many paparazzi everywhere!

Och så har det pålitliga märket Tiger kommit med en riktigt fin klänning med veck i ett antal färger. Hittills har jag skaffat modellen i svart och mörkt vinrött. Jag kanske inte kan hålla fingrarna borta från varianten med små svartvita sicksackränder. Men då får jag väga det mot att det finns många andra vackra klänningar att välja på hos så gott som alla märken just nu…

Jag passar på att skaffa så många av de här vackra och figursmickrande klänningarna som jag bara kan, nu när de finns. Om några år kommer de kanske inte alls att gå att hitta igen! Och om de då skulle vara ”omoderna” – inte bryr jag mig om det.

Om styleonfile

Jag är en ingenjör som älskar parfym, hudvård och kläder av hög kvalitet. Det är värt att lägga pengar på något som är bra - håller länge, gör sitt jobb - men det är svårt att veta vad som är bra innan man har provat. Som erfaren testare provar jag gärna läppstift, krämer och annat livsviktigt, och berättar för den som vill vad som är bra och vad som är dåligt.
Det här inlägget postades i kläder, klänningar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Draperade klänningar

  1. Snygga klänningar, snygga bilder, snygg kvinna!
    Tycker själv det är svårt hitta välsittande klänningar, du har lyckats perfekt! Kanske du kan ta mig med på klänningsshopping/provning någon gång i framtiden.

    • styleonfile skriver:

      Tack så väldigt mycket! Jag hjälper gärna till med personlig shopping någon gång. :) Annars är mitt tips att gå till Tiger och Oasis, för att de har så många fina modeller just nu. MEN kanske är det så att deras skärning passar just mig, och att alla måste hitta det företag som ritar klänningar för just sin egen form? I alla fall är mitt andra tips att prova stiliga klänningar även om man är osäker på dem, och att inte vara för kritisk mot sin spegelbild.

  2. Hermia skriver:

    Hoppsan.. var jag inloggad som jobbet/bokmässan!? Det var ju inte meningen… Ja, det är väl bara att gå loss i butikerna, önskar som vanligt det fanns liiite mer än mest kedjor här hemma. Och ja, det är alltför lätt vara kritisk mot den där i spegeln.

    • styleonfile skriver:

      Jag gissade att det var du. ;) Jag har hittat en hel del fint på MQ och Joy genom åren också! Man får bara prova och prova igen. Det finns fortfarande en del drömkläder och stilar jag skulle vilja prova och se om jag skulle passa i, så jag är också på ständig utkik efter intressanta kläder.

  3. Ping: Stilövning | Style On File

Kommentera

